5 zasad robienia zakupów

Często jest tak że gdy zaczynamy ćwiczyć to zaczynamy zwracać uwagę na to co jemy i kupujemy. Słyszymy w siłownianych szatniach żeby nie jeść glutenu i laktozy itp. Robimy się bardziej świadomi. Jednak często popełniamy proste błędy przy robieniu zakupów. I co najważniejsze nie tylko „laiki” je popełniają ale również doświadczeni sportowcy. Poniżej przedstawiam podstawowe zasady które pomogą Wam w tym by zakupy były proste i przyjemne.

  1. Nie robimy zakupów gdy jesteśmy głodni

Jedna z najważniejszych zasad robienia zakupów to NIE ROBIMY ZAKUPÓW NA GŁODNEGO. Bardzo często jedziemy na zakupy po pracy przed obiadem lub po treningu co jest błędem. Gdy jesteśmy głodni chętniej sięgamy po rzeczy których nie powinniśmy kupować. Znajdujemy wtedy bardzo dużo wymówek by zapakować do naszego sklepowego wózka coś co nie koniecznie chcieliśmy kupić i co nie koniecznie jest zdrowe. Nasz mózg mówi nam by szybko dostarczyć coś co szybko dostarczy energii.

  1. Zawsze robimy listę zakupów

Kolejna podstawowa zasada to nie wychodzimy na zakupy bez listy zakupów. Trzeba także koniecznie sprawdzić nasze zapasy w spiżarni oraz lodówce. Przemyśleć co chcemy robić do jedzenia. Pozwoli nam to nie tylko oszczędzić czas ale również pieniądze. Dzięki temu nie zmarnujemy jedzenia oraz łatwiej nam będzie oprzeć się słodyczom oraz innym przekąskom.

  1. Zawsze czytamy etykiety

Na szczęście ta zasada jest coraz bardziej stosowana przy zakupach. Ludzie są coraz bardziej świadomi tego że jeżeli z przodu opakowania pisze że dany produkt jest „fit”, „bez konserwantów”, „bez GMO” to wcale nie znaczy że on takie jest. Często się okazuje po przeczytaniu składu i tabeli żywieniowej że ten produkt może nie ma na przykład GMO ale ma w sobie mnóstwo tłuszczy trans oraz cukru. Może się wydawać zdrowy jednak taki nie jest. Bardzo ważne jest też czytanie etykiet na produktach dla dzieci. Mają one zazwyczaj w swoim składzie dużo cukru, sztucznych barwników oraz olej palmowy.

  1. Nie robimy zapasów na promocji

Market często robią promocje a my często z nich korzystamy. Czasami kupujemy rzeczy których w ogóle nie potrzebujemy i nie mówię tutaj o ubraniach czy butach tylko o jedzeniu. Są to przede wszystkim słodycze lub słone przekąski, tak na wszelki wypadek. Przez to że coś takiego będziemy mieć w domu trudniej będzie nam wytrzymać w naszym postanowieniu dietetycznym. Są jednak osoby które opierają się promocji na słodycze ale np. kupują jedzenie które mają na liście ale w większej ilości bo jest w dobrej cenie. O ile produkty które szybko się nie psują takie jak ryż czy makaron o tyle mięsa i warzyw nie opłaca się kupować na zapas. Mogą się one popsuć i będzie trzeba je wyrzucić przez co stracimy nasze pieniądze.

  1. Nie zawsze wyższa cena oznacza lepszą jakość

A zasada może nie jest trafna ale czasami faktycznie jest tak że dwa takie same produkty z tym samym składem a różnica cenowa ogromna. W marketach te tańsze produkty z dobrym składem są zazwyczaj na dolnych lub górnych półkach a te droższe na wprost naszego wzroku by częściej po nie sięgać. Jest zabieg marketingowy żebyśmy więcej wydawali na zakupach. Z drugiej strony jest przeświadczenie że zdrowe odżywanie jest drogie co jest totalną bzdurą. Jasne wartościowe produkty zazwyczaj są droższe ale nie musimy codziennie jeść dań z łososia czy awokado.

Na początku jest trudno wdrożyć te zasady ale jak tylko nauczymy się z nich korzystać to zakupy będą łatwe i szybkie. I dodatkowo zaoszczędzimy dużo pieniążków. Zakupy bez odpowiedniego planowania prowadzi do marnowania jedzenia oraz wybierania nieprawidłowych produktów. Dzięki przemyślanym zakupom oduczymy się jeść przetworzone produkty oraz te które zawierają bardzo dużą ilość cukru. Tak więc pamiętajmy o tych 5 prostych zasadach przed wyjściem na zakupy. Nie wkładajmy bezmyślnie do koszyka produktów które tak naprawdę nie są nam potrzebne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.