Słodziki

Słodziki to bardzo popularny zamiennik cukru w ostatnich latach. Ludzie coraz bardziej zwracają uwagę na to co jedzą i co jest zdrowe a co nie dlatego też chętniej sięgają po słodziki. Może nie wszystkie są bezpieczne ale na pewno większość z nich jest lepsza niż cukier, który działa jak narkotyk uzależniając ludzi. Słodziki są w tym momencie używane do produkcji napojów, przetworów owocowych, gum do żucia, żywności niskokalorycznej i dla diabetyków. Oprócz dodawania do różnego rodzaju artykułów przemysłowych słodziki możemy również używać w domu w postaci sypkiej, płynnej lub drażetek.

Podział słodzików

Słodziki dzielimy na trzy grupy ze względu pochodzenia:

– naturalne słodziki – jak sama nazwa wskazuje są one pochodzenia naturalnego jednak są kaloryczne, fermentują w organizmie człowieka i powodują próchnicę. Są one najbardziej popularne w produktach spożywczych; najczęściej używane są glukoza i fruktoza oraz pochodny wobec nich syrop glukozowo-fruktozowy.

– półsyntetyczne słodziki – inaczej poliole, charakteryzują się one mniejszą kalorycznością niż cukier aczkolwiek są one również mniej słodkie. 1g polioli ma około 2,4 kcal a 1g cukru to 4 kcal. Są one wolniej wchłaniane przez nasz organizm przez co nie podnoszą gwałtownie stężenia glukozy we krwi. Jednak przy spożyciu większej ilości słodzików półsyntetycznych może pojawić się biegunka. Przyjmuje się że bezpieczną dawką jest do 50 gram dziennie. Do polioli zaliczanym:

  • E 420 – sorbitol
  • E 421 – mannitol
  • E 953 – izomalt
  • E 965 – maltitol
  • E 966 – laktitol
  • E 967 – ksylitol.

– syntetyczne słodziki – potrzeb ich zdecydowanie mniej niż cukru ponieważ maja bardzo wysoką intensywność słodzenia. Nie posiadają kalorii oraz nie powodują próchnicy. Staja się one coraz bardziej popularne wśród cukrzyków oraz osób dbających o swoją figurę. Jako słodziki syntetyczne możemy wymienić:

  • E 950 – acesulfam K
  • E 951 – aspartam
  • E 962 – sól aspartamowo-acesulfamowa
  • E 954 – sacharyna
  • E 952 – cyklaminiany
  • E 959 – neohesperydyna DC
  • E 955 – sukraloza.

Domowe słodziki

W ostatnim czasie coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę że cukier jest nie zdrowy i uzależnia dlatego zaczynają na co dzień używać słodzików. Do słodzenia kawy, herbaty, do ciast oraz innych deserów. Najpopularniejsze w tym momencie słodziki to stewia, ksylitol oraz erytrytol.

Ale czy faktycznie są one bezpieczne i można je stosować na co dzień? Postaram się odpowiedzieć teraz na to pytanie, które często nurtuje osoby lubiące słodycze.

Stewia

Jest to roślina liściasta z których to liści otrzymuje się słodki proszek czyli glikozydy stewiolowe. Proszek ten jest o 350 razy słodszy od sacharozy ale nie ma w sobie ani jednej kalorii ani substancji odżywczych. Jednak produkty stewiowe mają w sobie kalorie ponieważ są do niej dodawane substancje wiążące. W sklepach możemy go znaleźć pod postacią proszku, płynu, tabletek lub białych kryształków. Kupując stewie musimy zwrócić uwagę na skład danego produktu ponieważ niektórzy producenci dodają erytrytol w zbyt dużych ilościach przez co nie jest to „prawdziwa” stewia. Jeżeli chodzi o funkcje prozdrowotne to stewia działa hipoglikemiczne czyli obniża stężenie glukozy we krwi. Dział też przeciwpróchniczo hamując wzrost bakterii która niszczy zęby.

Ksylitol

Ksylitol pozyskiwany jest z brzozy, śliwki, malin lub kukurydzy. Jest używany w artykułach spożywczych ale także do produkcji pasty do zębów. Jest on w postaci proszku bardzo podobnego do cukru. Należy uważać z spożywaniem tego słodziku ponieważ zbyt duża ilość może spowodować biegunkę. Oprócz tego że jest on niskokaloryczny to dodatkowo posiada niski poziom glikemiczny – 13. Ksylitol jest lubianym słodzikiem przez stomatologów ponieważ nie ulega on fermentacji w jamie ustnej, utrzymuje odpowiednie pH w ustach oraz pobudza ślinianki do wytworzenia śliny.

Erytrytol

Krystaliczny proszek pozyskiwany z pszenicy lub skrobi kukurydzianej. Jest on o 70% słodszy od cukru lecz nie posiada kalorii. Nie jest metabolizowany przez nasz organizm przez co nie dostarcza żadnej energii oraz składników odżywczych. Erytrytol nie tylko osładza nam życie ale działa również prozdrowotnie. Sprzyja zachowaniu zdrowych zębów ponieważ tak jak ksylitol nie ulega fermentacji. Posiada zerowy indeks glikemiczny przez co nie zmienia poziom glukozy we krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.