Stretching

Czy stretching jest niezbędne dla każdego? Czy jak budujemy masę mięśniową też powinniśmy się rozciągać? Na oby dwa pytania odpowiedź brzmi: „oczywiście że tak”! Mobilność i rozciąganie to bardzo ważna kwestia dla każdego człowieka. Tak naprawdę osoba która nie ćwiczy w ogóle powinna się również rozciągać. Przez siedzący tryb życia mamy przykurczę mięśni i ograniczony ruch w stawach. Na szczęście by to poprawić nie trzeba się za bardzo męczyć i można to zrobić w krótkim czasie. Wystarczy kilka minut dziennie by poczuć różnice w funkcjonowaniu naszego ciała. Rozciąganie nazywane też stretchingiem – z języka angielskiego, są to ćwiczenia rozciągające oraz rozluźniające mięśnie jak i również pilates i yoga.

Korzyści stretchingu

Jeżeli chodzi o korzyści płynące z rozciągania to jest ogrom. Główną zaletą regularnego stretchingu jest przede wszystkim rozluźnienie mięśni oraz zminimalizowanie uczucie zdrętwienia w kończynach. Wystarczy tylko kilka minut dziennie by zredukować codzienny stres. Każdy zauważa poprawę swojej sylwetki ale nie tylko. Następuje ogólna poprawa sprawności fizycznej, zręczności i elastyczności mięśni. Poprzez rozciąganie poprawia się zakres ruchów w naszych stawach co daje nam poprawę koordynacji ruchowej całego ciała. Ujędrnia się ciało oraz poprawia krążenie krwi przez co więcej substancji odżywczych jest dostarczanych do mięśnia podczas i po treningu.

Rodzaje rozciągania

Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje rozciągania:

– statyczny,

– dynamiczny,

– rotacja stawów.

Przed każdym z rodzajów rozciągania musimy zrobić rozgrzewkę. Nie zapominajmy o tym bo jest to bardzo ważne. Musimy przygotować mięśnie do większego wysiłku. Tak naprawdę wystarczy około 10 minut szybkiego marszu. Po można przystąpić do ćwiczeń rozciągających. Jednak ważne jest by wykonywać je dokładnie i powoli. Najważniejsza jest technika.

Rozciąganie dynamiczne

Stretching dynamiczny jest najlepszy przed treningiem właściwym np. siłowym. Polega on na szybkim rozciągnięciu mięśni i powrocie do naturalnej pozycji. Pozwoli nam to na uchronienie się przed kontuzjami oraz uzyskamy lesze efekty podczas samego treningu. W rozciąganiu dynamiczny wykonuje się różnego rodzaju wymachy wszystkim kończynami w różnych kierunkach. Wykonujemy je na maksa czyli w maksymalnym zakresie ruchu.

Rozciąganie statyczne

Tego typu rozciąganie jest preferowane po wykonanym treningu. Rozciągamy mięsień i wytrzymujemy w pozycji statecznej powyżej 10 sekund, po których powinniśmy odczuć różnice. Jednak najlepiej by pozostać w rozciągniętej pozycji około 30 sekund. Dzięki temu po treningu zmniejszy się napięcie mięśniowe, zwiększy się ukrwienie włókien mięśniowych, odprężymy się i przyspieszamy regenerację.

Ćwiczenia rozciągające – technika

Może ciężko w to uwierzyć ale technika podczas treningu rozciągania jest bardzo ważna. Mimo że jest to trening spokojny to możemy podczas niego nabawić się różnego rodzaju kontuzji. Drugim ważnym aspektem podczas stretchingu jest oddychanie. Oczywiście każdy z nas wie jak się oddycha ale często jest tak że podczas treningu nasz oddech jest przyspieszony albo go wstrzymujemy. Dzięki treningu rozciągającemu oddychamy bardziej świadomie bo bardziej się zwracamy na to uwagę, myślimy o wdychaniu i wydychaniu powietrza. Dzięki takiemu równomiernemu oddychaniu uspokajamy się i szybciej redukujemy stres.

Jak widzimy rozciąganie jest bardzo ważne i nie słuchajcie ludzi którzy mówią że po treningu siłowym nie ma po co się rozciągać. Im więcej substancji odżywczych trafi do mięśnia tym lepiej będzie on odżywiony co daje lepszą i szybszą regenerację. A rozciąganie właśnie to robi. Tak więc rozciągajcie się wszyscy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.