Bezsenność

Coraz częściej spotykam ludzi którzy mają problemy ze snem. Jedni nie mogą zasnąć inny budzą się co chwilę w nocy przez co rano wstają zmęczeni. Na bezsenność cierpi coraz więcej ludzi w średnim wieku a nawet osoby w bardzo młode. Jest to spowodowane tempem naszego życia oraz różnego rodzaju problemami codziennymi które wywołują stres. Często jest tak że organizm mimo wielkiego zmęczenia i wymagającego dnia nie jest w stanie zasnąć o odpowiedniej porze. Dzieje się ponieważ nasz układ nerwowy jest zbyt pobudzony. Jeszcze nie dawno bezsenność była traktowana jako objaw jakiejś dolegliwości, w tym momencie jest to osobna jednostka chorobowa która wymaga diagnozy oraz leczenia. Firmy suplementacyjne starają się pomóc takim osobom tworząc coraz to nowsze środki wspomagające sen oraz zasypianie.

Przyczyny bezsenności

Nagłe pojawienie się kłopotu z zasypianiem może być związane z zachorowaniem lub może być skutkiem ubocznym niektórych czynników zewnętrznych. Warto zatem dowiedzieć się co jest powodem bezsenności by móc ją wyleczyć i spać spokojnie.

Głównymi przyczynami bezsenność są:

  • zewnętrzne: upał, ostre światło, hałas, zmiana strefy czasowej
  • somatyczne czyli dolegliwości, które zaburzają sen na przykład nocne parcie na pęcherz moczowy
  • psychotyczne – związane z zaburzeniami depresyjnymi oraz różnego rodzaju lękami, urojeniami
  • neurogenne czyli uszkodzenia układu nerwowego oraz jego zaburzone funkcjonowanie
  • psychogenne – silne stany emocjonalne, stres, konflikt z innymi osobami
  • toksyczne – po używkach typu alkohol, papierosy narkotyki, po spożyciu niektórych leków oraz kofeiny
  • pierwotne czyli trudne do zdiagnozowania

Leczenie bezsenności

Bezsenność leczy się poprzez terapie poznawczo-behawioralną która jest jedna z podstawowych terapii. Ma ona kilka podstawowych zasada:

  1. Odpowiednia higiena snu – czyli wstawanie i kładzenie się do łóżka o tych samych porach; unikanie około 3 godziny przed planowanym snem wysiłku fizycznego, a około 6 godzin przed powstrzymywanie się od spożywania kofeiny; unikać wieczorem silnego światła np. od komputera lub smartfona; nie spożywać alkoholu oraz nie palić papierosów oraz spożywać lekkie posiłki.
  2. Skrócenie czasu snu
  3. Kontrolowanie bodźców – czyli kładzenie się do łóżka jeżeli chce nam się spać a nie wcześniej nie czytanie książek oraz nie oglądanie TV a łóżku, używać  łóżka tylko do snu i uprawiania seksu, rano wstawać o tych samych porach, unikać drzemek w ciągu dnia

Występują również czynniki które muszą zostać koniecznie wyeliminowane podczas leczenia bezsenności. Są to:

  • Brak aktywności fizycznej
  • Robienie sobie drzemek w ciągu dnia
  • Długotrwałe spędzanie czasu w łóżku
  • Byt częste przyjmowanie leków nasennych
  • Zasypianie na siłę
  • Picie alkoholu przed snem
  • Obawy przed tym jak będzie wyglądać kolejna noc
  • Zastanawianie się na jakością własnego snu

Istnieje też leczenie farmakologiczne bezsenności które stosuje się w stanach lękowych, depresyjnych, z zaburzeniami psychicznymi oraz uzależnieniami.

Fazy snu

Sen dzielimy na dwie fazy snu: NREM oraz REM. NREM czyli sen o wolnych ruchach gałek ocznych, sen głęboki w którym pojawiają się fale delta aktywności elektrycznej mózgu. REM to faza snu o szybkich ruchach gałek ocznych, w fazie tej najczęściej śnimy. Nasze ciało nie porusza się ponieważ nasze wszystkie mięśnie są rozluźnione.

W fazie NREM występują cztery stadia:

– stadium pierwsze – pojawiają się wolne ruchy gałek ocznych, mamy świadomość bodźców zewnętrznych, znikają fale alfa a pojawiają się theta, pojawiają się niespokojne myśli;

– stadium drugie – brak reakcji na bodźce zewnętrzne, zaprzestanie ruchów gałek ocznych, łatwo o wybudzenie

– stadium trzecie – pojawiają się fale delta wolniejsze od fal theta, wstęp do snu głębokiego

– stadium czwarte – sen wolnofalowy, pojawiają się obrazy, następuję ruchy ciała, a u niektórych lunatykowanie. Stadium czwarte przeplata się z fazą snu REM.

Faza snu REM to faza w której występują sny oraz w którym nasze ciało jest wiotkie. Najłatwiej w tej fazie nas wybudzić.

Faza NREM traw około 80 – 100 minut a faza REM około 15. Cykl ten u osób dorosłych powtarza się 4-5 razy. Im dłużej śpimy tym bardziej zmienia się czas poszczególnych faz. Zmniejsza się faza snu wolnofalowego a wydłuża faza REM która pod koniec snu może trwać nawet 40 minut.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.