Trening kardio

Trening kardio

Trening kardio jest powszechnie znanym treningiem na wydolność oraz na zgubienie zbędnej tkanki tłuszczowej i przyspieszenie metabolizmu. Trening ten jest polecany wszystkim bez względu na wiek, płeć czy zaawansowanie treningowe. Ma on pozytywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu przede wszystkim płuc i serca. Dzięki takiemu treningowi nasze serce lepiej pracuje więc staje się bardziej wytrzymalsze, regularne bieganie bądź inna aktywność kardio zwiększa przepustowość żył co zapobiega chorobą układu krążenia, między innymi miażdżycy, zatorom, zakrzepom oraz zawałom serca.

Trening kardio jest wielkim przyjacielem walki z nadwagą.

By spalić tłuszcz w naszym organizmie potrzebny jest tlen. Często jest tak że ćwiczenia stają się bardziej intensywne i nasz organizm potrzebuje coraz więcej tlenu gdy już nie jest w stanie pokryć tego zapotrzebowania zaczynają się procesy beztlenowe. Czyli takie w który tkanka tłuszczowa nie jest spalana. Dlatego niekiedy osoby ćwiczące ciężko oraz bardzo intensywnie nie widzą rezultatów swoich treningów. I często jest tak że rezygnują z treningów.

HRmax

Osoba która chce zgubić zbędne kilogramy powinna ćwiczyć regularnie co drugi dzień przynajmniej 3 razy w tygodniu nie mniej niż 30 minut na umiarkowanym tętnie, czyli około 60-70% tętna maksymalnego. Łatwo je obliczyć z wzory, który jest dostępny w internecie:

HRmax = 220 – wiek

Na przykład dla osoby w wieku 25 lat

HRmax = 220 – 25 = 195

By określić 60-70% tętna maksymalnego wystarczy pomnożyć 195 przez 60-70%. Nie powinniśmy przekraczać tego wyniku jeżeli chcemy zgubić brzuszek. By cały czas wiedzieć jakie mamy tętno dobrze jest mieć pulsometr. Jest to urządzenie na rękę i na klatkę piersiową. Praktycznie w każdym tego typów urządzeń jest opcja ustawienia tętna, którego nie chcemy przekroczyć, a jeśli to zrobimy to pulsometr da nam o tym znać.

Lecz trening kardio to nie tylko spalanie tkanki tłuszczowe, to wiele innych różnych dobroczynnych aspektów dla organizmu. W zależności od przedziału procentowego to będzie on działał na różnych płaszczyznach.

50-60% HRmax: dla osób początkujących, starszych, ćwiczących dla zdrowia lub w celu podtrzymania kondycji;

60-70% HRmax: dla osób odchudzających się;

70-80% HRmax: dla osób chcących poprawić swoją kondycję;

80-90% HRmax: dla osób chcących podnieść swoją wytrzymałość i siłę;

90-100% HRmax: dla osób zaawansowanych; wysiłek na tym poziomie jest możliwy jedynie przez bardzo krótki czas

Praktycznie każda siłownia jest zaopatrzona w sprzęt kardio. Najczęściej spotykane to bieżnia, orbitek, steper, oraz rowerek.

Bieżnia jest dobrą alternatywą do biegania w terenie. Wiele nowoczesnych bieżni pozwala na ustawienie prędkości, dystansu oraz katu nachylenia bieżni, pokazuje również ile już przebiegliśmy, ile kalorii spaliliśmy. Dzięki temu możemy dopasować trening do naszych potrzeb. Orbitek to połączenie cechy rowerku, bieżni oraz steperu. Jego ogromną zaletą jest to że nie obciąża stawów, więc może być używany przez osoby starsze oraz osoby cierpiące na choroby układu kostnego. Rowerek stacjonarny nie różni się niczym od zwykłego roweru. Jego głównymi zaletami jest zwiększenie wydolności krążeniowo – oddechowej, usprawnienie pracy serca, zrzucenie zbędnych kilogramów oraz wzmocnienie mięśni nóg. Steper to nic innego jak wchodzenie po schodach. Bardzo jest dobry do rozgrzewki, na małym obciążeniu szybko podnosi tętno oraz rozgrzewa mięśnie. Większe obciążenie wymusi mocniejszą pracę nóg przez co wzmocnimy mięśnie łydek, ud oraz pośladków.

Trening kardio to nie tylko bieżnia, step i zajęcia fitness na siłowni, można również uprawiać go w domu lub na świeży powietrzu. Wiele naszych codziennych aktywności takich jak jazda na rolkach czy na rowerze, jogging, nordic walking, pływanie to trening usprawniający naszą wydolność.

Podsumowanie

Podsumowują trening kardio to sprzymierzeńca naszego organizmu nie tylko w walce z nadmiarem tłuszczu ale pomagający poprawić ogólną wydolność , kondycje oraz zdrowie. Pamiętajmy że najważniejsza jest systematyczność oraz upór w dążeniu do obranego celu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.