Morsowanie

Morsowanie

W ostatnim czasie morsowanie stało się bardzo popularne wśród sportowców ale i nie tylko wśród nich. Morsowanie to nic innego jak kąpiel w zimnej wodzie w odkrytych zbiornikach wodnych. Jest to sposób na zahartowanie organizmu oraz zwiększenie odporności ale nie tylko. Sport ten przynosi też wiele innych działań leczniczych. Może Wam się to wydawać trudne ale morsowanie jest dla każdego. Pierwszy raz jest trudny ale z każdym kolejnym wejściem do zimnej wody jest coraz łatwiej ponieważ ciało przyzwyczaja się do niskiej temperatury. 

Zalety

Morsowanie ma bardzo wiele zalet prozdrowotnych a także sportowych. Przede wszystkim hartuje organizm, mobilizuje komórki z do walki z infekcjami. Gdy zanurzamy się w lodowatej wodzie skurcza się powierzchnia naczyń krwionośnych oraz następuje przyspieszenie akcji serca. Dzięki temu krew dociera głębiej i poprawia krążenie w narządach wewnętrznych oraz tkankach naszego ciała co sprawia szybsze usuwanie toksyn. Morsowanie bardzo dobrze wpływa na jakość naszej skóry – wygładza ją i ujędrnia. A co ucieszy kobiety dzięki kąpielą w zimnej wodzie możemy pozbyć się cellulitu oraz nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Kolejnym ważnym aspektem jest wpływ morsowania na stawy. Okazuje się że lodowate kąpiele pomagają zwalczyć ból stawów, regenerują je oraz odżywiają.

Czyli podsumowując prozdrowotne zalety morsowania to:

1. Zwiększenie odporności

2. Zahartowanie ciała

3. Poprawa wydolności układu sercowo – naczyniowego

4. Poprawa krążenia, lepsze ukrwienie skóry

5. Zwalczanie bólów stawowych oraz mięśniowych

6. Szybsza regeneracja i odżywienie organizmu

7. Pomoc przy chorobach dermatologicznych oraz alergicznych

Przeciwwskazania

Jeżeli chodzi o przeciwwskazania do kąpieli  w lodowatej wodzie to nie ma ich zbyt wiele. Jednak ważne jest by przed zaczęciem przygody z morsowaniem skonsultować się z lekarzem. Jedną z głównych przeciwwskazań to choroby układu krążenia, przede wszystkim nadciśnienie tętnicze, problemy z sercem i krążeniem. Innymi ograniczeniami są choroby mózgu, padaczka, borelioza oraz żylaki.

Warto tutaj wspomnieć że wiek nie jest ograniczeniem co do zimnych kąpieli wodnych. Może z nich korzystać starsza osoba jak i dzieci. Tak samo jest z osobami otyłymi jak i chudymi.

Jak przygotować się do morsowania?

Tak jak pisałam morsowanie jest dla każdego i tak naprawdę nie trzeba jakoś wcześniej się do tego przygotowywać. Niektórzy jednak radzą by zacząć morsować jesienią by organizm powoli przyzwyczajała się do coraz zimniejszej wody. Jednak są tacy którzy uważają że właśnie najlepiej zacząć morsować zimą ponieważ jest to bardziej ekscytujące oraz korzystniej wpływają na organizm. Jeżeli jesteśmy osobą początkującą warto dołączyć do grupy morsów. Odpowiedzą on na nasze wszystkie pytania no i w grupie zawsze jest lepiej i śmieszniej morsować.

Co zabrać?

Jeżeli chodzi o sprzęt to trzeba mieć strój kąpielowy, czapkę i rękawiczki, ponieważ przez te części ciała najszybciej ucieka ciepło oraz buty do wody lub klapki. Ja polecam buty do wody ponieważ są wygodniejsze i bezpieczniejsze na lodzie. Dodatkowo potrzebujemy ręcznik lub szlafrok i opcjonalnie karimatę by mieć gdzie położyć mokrą stopę gdy będziemy się przebierać w ciepłe ciuch. Warto przygotować sobie również termos z gorącą herbatą lub innym napojem jednak pamiętajmy by nie ogrzewać się alkoholem. Przed kąpielą w zimnej wodzie trzeba być wypoczętym, nawodnionym, odżywionym oraz wolno być na tzw. kacu.

Rozgrzewka

Do wody wchodzimy po porządnej rozgrzewce, najlepiej zrobić kilka ćwiczeń aerobowych które pobudzą krążenie krwi. Krótka przebieżka, pajacyki, burpees to jedne z najlepszych form rozgrzewkowych. Trzeba pamiętać by nie przegrzać organizmu tj. spocenia. Kąpiel powinna trwać od 3 do 5 minut, jednak początkujący mogę jedynie się zanurzyć. Wchodzimy do wody powoli oraz stopniowo by nie wychłodzić organizmu oraz nie nabawić się odmrożenia.

Morsowanie może się wydawać nieprzyjemne i niemiłe, jednak jak się spróbuje to chętniej i częściej wchodzi się do zimnej wody. Trzeba tylko pokonać swoją barierę psychiczną i czerpać z morsowania to co najlepsze czyli hartowanie organizmu. Dzięki temu nie chorować cały rok 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.