Zdrowy kręgosłup

Zdrowy kręgosłup

Kręgosłup to podstawa naszego ciała, to właśnie on utrzymuje nas w pionie i dzięki niemu chodzimy i się poruszamy. Dlatego warto zadbać o niego a zwłaszcza o grupy mięśni które się z nim łączą. Bardzo ważne by co jakiś czas poćwiczyć nasze plecy np. poprzez zajęcia „zdrowy kręgosłup”. Zmniejszają one nacisk na kręgi, redukują ból oraz rozciągają i rozluźniają przykurczone mięśnie. Dodatkowo dzięki ćwiczeniom na zdrowy kręgosłup wzmocnimy mięśnie pośladków, brzucha i pleców.

Dla kogo są te zajęcia?

Zajęcia te są dla wszystkich, nawet dla osób zdrowych których nic nie boli. Jednak w tym momencie nasz styl życia jest raczej siedzący i to przed komputerem lub innym sprzętem co po jakimś czasie może skutkować kontuzją bądź schorzeniem pleców. Przez brak ruchu mięśnie tracą elastyczność i przestają prawidłowo utrzymywać kręgosłup. Warto w takim razie profilaktycznie wykonywać ćwiczenia na zdrowy kręgosłup by ustrzec się przed bólami pleców. Zajęcie te również mają charakter terapeutyczny ponieważ mogą na nie przychodzić osoby które już odczuwają ból w różnych odcinkach kręgosłupa oraz które chcą poprawić swoją sylwetkę.

Zdrowy kręgosłup – zajęcia

Przez to że coraz więcej ludzi narzeka na ból pleców pojawiło się bardzo dużo zajęcia „zdrowy kręgosłup” w wielu fitness klubach. Mają one dużą frekwencje, chodzą na nie i mężczyźni i kobiety. Zajęcia odbywają się na sali przy relaksacyjnej muzyce, instruktor powinien być przeszkolony ponieważ kręgosłup jest niezwykle delikatny i łatwo można go uszkodzić. Ćwiczenia należy robić spokojnie, precyzyjnie i dokładnie, w równym tempie oddychając spokojnie. Zajęcia te zaczynają się rozgrzewką po czym następuje sesja główna oraz rozciąganie połączone z relaksacją. Mogą one odbywać się w parach lub za pomocą piłek gimnastycznych lub nie wielkiego ciężaru. Na tych zajęciach kładzie się duży nacisk na rozciąganie mięśni przez co są one przyjemne i łatwe do wykonania.

Zalety zajęć zdrowy kręgosłup

Główną zaletą zajęć zdrowy kręgosłup jest wzmocnienie mięśni głębokich odpowiedzialnych za stabilizacje kręgosłupa. Warto dodać że są wzmacnianie również mięśnie brzucha, pośladków, kolan, barków i biodra. Ćwicząc systematycznie mamy gwarancję utrzymania prawidłowej postawy ciała, wzmocnimy mięśnie szkieletowe oraz zredukujemy przykurcze mięśniowe. Pozbędziemy się bólów pleców które często nam doskwierają. Jednak jeżeli mamy poważne problemy z kręgosłupem przed pójściem na takie zajęcia skonsultujmy się z lekarzem.

Przykładowe ćwiczenia

1. Unoszenie bioder w leżeniu na plecach z piłką fitness

Kładziemy się na macie, łydki opieramy o piłkę i prostujemy nogi. Ręce wzdłuż tułowia leżą na podłodze. Z takiej pozycji unosimy i opuszczamy biodra cały czas napinając mięśnie brzucha.

2. Przyciąganie kolan

Leżąc na plecach unosimy ręce by tworzyły kont prostu razem z naszym ciałem. Powijamy kolana do klatki piersiowej i przenosimy je na prawą i lewą stronę tułowia. Lędźwiowy odcinek kręgosłupa jest cały czas przytwierdzony do podłoża.

3. Unoszenie nogi w podporze

W podporze na przedramionach unosimy biodra do tak zwanej „deski”. W takiej pozycji unosimy na przemian prawą i lewą nogę. Zmiana nogi następuję po około 5 sekundach.

4. Skłony tułowia w tył w leżeniu

Kładziemy się na brzuchu, ręce wyciągamy przed siebie poste w łokciach, kolana prosto, głowę chowamy między ramionami. W jednym momencie unosimy ręce i nogi do góry, głowa cały czas schowana między ramionami, wytrzymujemy około 5 sekund.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.