Czy warto biegać zimą?

Czy warto biegać zimą?

Zbliża się zima, pora roku w której nie chętnie wychodzimy na zewnątrz z ciepłego domu. Tym samym nie koniecznie wtedy biegamy oraz korzystamy z ruchu na świeżym powietrzu. Przeraża nas chłód i mróz który panuje na zewnątrz ale warto przezwyciężyć samego siebie i poćwiczyć aktywnie na zewnątrz. Jest kilka powodów dla których warto biegać ale też trzeba uważać na to by się nie przeziębić oraz nie nabyć jakiejś kontuzji na śliskiej powierzchni. Ja osobiście bardzo lubię biegać zimą ponieważ na ścieżkach jest o wiele mniej ludzi. Przedstawię co należy robić żeby z biegania w mrozie czerpać jak najwięcej przyjemności oraz jakie są korzyści.

  1. Uwaga na śliską nawierzchnię

Starajmy się wybierać miejsca w której droga/ścieżki są odśnieżone lub tam gdzie śnieg jest ubity. Unikajmy śliskich nawierzchni, jeśli jednak jest ślisko to biegnijmy na ugiętych kolanach obniżając nasz środek ciężkości. Poczujemy się wtedy bardziej stabilnie jednak wywołuje to przeciążenie stawu kolanowego po przyśrodkowej stronie. Dodatkowo na śliskiej nawierzchni łatwo o upadek przy którym można się poważnie uszkodzić. Nie polecam również biegania w głębokim śniegu. To również przeciąża nasze stawy kolanowe i może doprowadzić do skręcenia kolana oraz uszkodzenia mięśni.

  1. Jak się ubrać?

Ludzie często mówią „Nie idę biegać bo nie ma odpowiedniego stroju na takie zimno”. Faktycznie ubranie jest dość istotne podczas biegania w zimie ale nie trzeba od razu kupować ciuchów oryginalnych za nie wiadomo ile pieniędzy. w tym momencie jest wiele firm które produkują odzież termiczna w atrakcyjnych cenach. Najważniejsze jest by ubrać się tak by odzież nie krępowała nasze ruchy i żeby się nie przegrzewać. Warto się ubrać „na cebulkę”. Pierwszą warstwą powinna być bielizna termiczna która odprowadza wilgoć na zewnątrz dzięki czemu nie przepacamy się. Kolejne warstwy zależą już czy jesteśmy zmarzluchami czy nie. Na wierzch najlepiej ubrać cienką kurtkę nie przemakalną w razie gdy by zaczął padać śnieg. Spodnie lub legginsy również powinny być ciepłe ale jedna warstwa w zupełności wystarczy. Na stopy zakładamy długie skarpetki które ochraniają nasze ścięgno Achillesa. Bardzo ważne jest ubranie czapki ponieważ przez głowę ucieka najwięcej ciepła.

Przypominam tutaj by zawsze nie tylko zimą ale latem również mieć na sobie odblaski. Czy biegamy w lesie czy w mieście zawsze warto być widocznym.

  1. Jakie obuwie wybrać?

Jeżeli na ciuchy do biegania w zimie nie musimy wydawać zbyt dużo to jeżeli chodzi w dobre buty warto zainwestować. Wybieramy buty których bieżnik nie jest gładki ale posiada wypustki, dzięki czemu mamy choćby minimalną przyczepność. Ważne by nie były one z siateczki przez które łatwo przeniknie topniejący śnieg. buty powinny być grubsze oraz posiadać grubszą podeszwę.

  1. Hartowanie organizmu

To chyba wszyscy wiedzą że hartowanie naszego organizmu wspomaga jego odporność. Bieganie zimą usprawnia działanie komórek obronnych w kontakcie z wirusami. Jednak pamiętamy o tym że jeżeli będziemy za bardzo eksploatować nasz organizm oraz nie będziemy dostarczać odpowiednich składników odżywczych to możemy doprowadzić do osłabienia i przeziębienia.

  1. Utrata wagi po świętach 😝

Gdy będziemy regularnie biegać to obżarstwo świąteczne nie będzie nam straszne. Możemy sobie wtedy pozwolić na coś więcej a później wybiegać to wszystko, zawłaszcza że nasz organizm będzie przyzwyczajony do biegania i będzie się go dopominał.

  1. Poprawienie nastroju 

Już po 30 minutach biegania w organizmie człowieka wytwarzają się endorfiny czyli hormon szczęścia. Poprawia się krążenie, kondycja, spalamy tłuszcz, nasze ciałko jest jędrniejsze przez co jesteśmy jeszcze bardziej zadowoleni. Jesteśmy zadowoleni że przebiegliśmy i że daliśmy radę.

Jak widać jest wiele argumentów za tym by aktywnie spędzać zimę a nie na kanapie przed telewizorem. Tylko koniecznie trzeba się do tego przygotować, pamiętać o odpowiednim ubiorze, czapce oraz butach. Nasz klimat zmienia się na cieplejszy i tak naprawdę tego mroźnego okresu jest bardzo nie wiele. Warto biegać by zadbać o swoją kondycję, zdrowie oraz nastrój w te szare, krótkie dni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.