Skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności

Skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności

Okres jesienno – zimowy to okres wzmożonych infekcji, przeziębień i grypy. Warto wcześniej zadbać o naszą odporność by nic nie przeszkodziło nam w życiu codziennym w ten zimny okres. Jest wiele sposobów na to by zwiększyć swoją odporność. Najczęściej wymienianym sposobem jest suplementacja ale warto też powiedzieć o innych sposobach. Bardzo ważna jest odpowiednia ilość snu oraz dieta. Bardzo proste rzeczy a mogą nas uchronić od przymusowego leżenia w łóżku. Ale warto też zwrócić uwagę na przykład na hartowanie organizmu, czyli branie prysznica naprzemiennie zimnego-ciepłego. Przyzwyczai to organizm do zmian temperatury. Morsowanie też jest bardzo dobrą opcją do podniesienia odporności ale trzeba to robić z głową.  Odpowiednie ubieranie się w czasie chłodów też ma istotne znaczenie. Zakładanie kilku warstw tzw. „na cebulkę” zapobiegnie wychładzaniu i przegrzewaniu organizmu co może prowadzić do osłabienia odporności. Nie zapominajmy wietrzyć naszego mieszkania nawet w zimie. Nawilża to powietrze i usuwa wirusy ponieważ nie lubią one chłodnego powietrza.

Sen a odporność?

Sen jest jednym z najważniejszych aspektów jeżeli chodzi o naszą odporność. Naukowcy z USA dowiedli że ludzi którzy śpią poniżej 6 godzin w ciągu nocy są bardziej podatni na infekcję niż osoby śpiące co najmniej 7 godzin. By jakoś naszego snu była odpowiednia musimy zadbać o odpowiedni dobór materaca i poduszki oraz za każdym razem przed snem wietrzyć sypialnie. Najbardziej efektywny sen będzie wtedy jeżeli nie będziemy się budzić w między czasie. Podczas snu organizm wytwarza substancje posiadające działanie antywirusowe i antybakteryjne. Śpiąc relaksujemy się i nie odczuwamy stresu, który obniża naszą odporność. Każdy z nas potrzebuje inną ilość snu dlatego trzeba to dopasować do swojego organizmu. Nie można spać na siłę, jeżeli po 6 godzinach czujemy się wypoczęci to nie zmuszajmy się by spać dłużej bo ktoś nam powiedział że trzeba spać minimum 7 godzin.

Dieta i sport a odporność? 

Dieta jest ważna nie tylko jeśli chodzi o sylwetkę ale również o układ odpornościowy. Gorąca zupa świetnie rozgrzeje w zimny dzień – warto wybierać zupy warzywne które dodatkowo dostarczy wielu składników mineralnych. Nadwaga obniża odporność dlatego warto unikać potraw kalorycznych. Do każdego posiłku dodać porcję warzyw, najlepiej surowe. W okresie zimowym warto korzystać z mrożonek oraz kiszonek. Mrożonki – dostarczają tyle samo witamin co świeże owoce i warzywa. Kiszonki – to bardzo dobre źródło antyoksydantów oraz kwasu mlekowego który reguluje florę bakteryjną jelit, poprawia wchłanianie witamin i minerałów, chroni przed chorobami. By poprawić naszą odporność po prostu musimy zwracać uwagę na to co jemy, by były to posiłki pełnowartościowe. Powinniśmy unikać alkoholu który niszczy naszą florę bakteryjną przez co jesteśmy bardziej podatni na wszelkiego rodzaju infekcję i wirusy.

Mówi się że sport to zdrowie ale nie zawsze tak jest zwłaszcza jeżeli chodzi o sport wyczynowy lub zawodowy. Intensywny i długotrwały wysiłek wpływa przejściowo na spadek odporności organizmu. To znaczy że do 72 godzin po zakończeniu takiego wysiłku np. maratonu zwiększa się ryzyko zakażenia górnych dróg oddechowych. Na naszą odporność oddziałuje jeszcze długo trwałe przetrenowanie czyli zbyt dużo treningów i startów a zbyt mało odpoczynku. Organizm wtedy jest bardziej podatny na infekcję, występuje spadek formy oraz osłabienie.

Suplementacja na odporność

Jest wiele suplementów które wspomagają odporność organizm. Najpopularniejszą i najczęściej wymienianą jest witamina C. Jednak tak jak wszyscy myślą nie jest jej najwięcej w cytrynie a w całkowicie innych produktach. Bardzo dużo jest jej w jarmuż oraz w czarnej porzeczce ale najwięcej ma ją acerola ponieważ na 100g tych owoców jest 2000mg witaminy C. Według mnie profilaktycznie powinno się przyjmować około 5 g tej witaminki. Jest to dość trudne zwłaszcza w okresie jesienno – zimowym dlatego warto zaopatrzyć się w suplement w proszku lub tabletkach witaminy C.

Kolejną witaminą wspomagającą naszą odporność jest D3. W ostatnim czasie zrobiło się o niej dość głośno i bardzo dobrze ponieważ każdy z nas ma niedobór tej witaminy. Objawia się to tym że występują częste infekcję, brak energii, uczucie ciągłego zmęczenia oraz problemy z koncentracją. Jeżeli chodzi o suplementowanie się witaminą D3 to należy ją brać razem z witaminą K2. Jest to konieczne ponieważ uzupełniają się one oraz K2 wspomaga wchłanianie D3 by nie osadzała się ona na naczyniach krwionośnych.

By nasz układ odpornościowy działał na odpowiednim poziomie musimy również zadbać o odpowiednią florę bakteryjną. Nie od dzisiaj wiemy że im zdrowsze jelita tym zdrowszy cały organizm. Dlatego warto jeść kiszonki oraz kefiry, maślanki. Można również wspomóc się probiotykami w postaci suplementów. Na rynku jest wiele więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.