Analiza składu ciała

Analiza składu ciała

Kto z nas nie chciała by wiedzieć ile ma mięśni a ile tłuszczu. Czy nasze starania o idealną sylwetkę idą w dobrym kierunku czy nie koniecznie? Czy dalej muszę się trzymać ostro diety czy mogę w nagrodę za dobry wynik zrobić sobie jeden dzień cheatu? Oczywiście że każdy z nas chciał by wiedzieć jaki jest skład naszego ciała. Jest na to wiele sposobów. Najprostszym z nich jest robienie sobie zdjęć w bieliźnie przed lustrem. Innym mierzenie tkanki tłuszczowej fałdomierzem. Ale nim tylko zmierzymy tłuszcz a co z mięśniami w lustrze też nie zobaczymy ile dokładnie tych mięśni nam przybyło. Najlepszym sposobem jest waga ale nie zwykła waga łazienkowa ale taka która analizuje skład całego ciała.

 

Tanita

Jest wiele wag które pokazują nam skład naszego ciała. Ja osobiście jak na razie korzystałam z jednej i ją właśnie tutaj opiszę oraz w jaki sposób czytać wyniki. Tanita mierzy nasze parametry za pomocą impulsu elektrycznego który przechodzi przez nasze ciało. Jest to badanie nie inwazyjne i bezbolesne jednak osoby z rozrusznikiem oraz kobiety w ciąży nie powinny korzystać z tej wagi.

Pomiary na tej wadze są dość dokładne ale oczywiście nie w 100%. Bardzo ważną rolę odkrywa tutaj kiedy robimy te pomiary. Czy jesteśmy przed czy po treningu? Co jedliśmy i w jakich ilościach przed pomiarem? W co jesteśmy ubrani? I czy dzień wcześniej zabalowaliśmy? Najlepiej badanie na wadze Tanita przeprowadzać rano na czczo, wyspanym, nie na kacu. Kobiety powinny też pilnować w której są fazie cyklu miesiączkowego. Najlepiej ważyć się po okresie kiedy nasze ciało nie zatrzymuje aż tak dużo wody w organizmie. Warto pilnować by ważyć się mniej więcej co miesiąc, „w tych samych warunkach”.

Z jednego pomiaru można dowiedzieć się między innymi:

  • całkowitą masę ciała
  • masę tłuszczu oraz jej procent w organizmie
  • masę mięśniową
  • na jakim poziomie jest tkanka tłuszczowa trzewna
  • całkowita zawartość wody
  • zmineralizowana masa kości
  • wskaźnik podstawowej przemiany materii
  • wiek metaboliczny
  • BMI
  • wskaźnik budowy ciała
  • analiza segmentowa mięśni i tłuszczu

 

Jest to bardzo wiele informacji i nie zawsze wszyscy wiedzą jak je czytać. Postaram się wytłumaczyć co oznaczają dane wartości i skróty oraz jakie są pożądane wyniki.

 

Całkowita masa ciała

Tutaj nie muszę się chyba za bardzo rozpisywać jest to po prostu moja waga. W jej skład wchodzą mięśnie, tłuszcz, kości oraz woda.

 

Masa tłuszczowa i jej procentowy udział w całkowitej masie ciała

Dzięki technice bioimpedencji elektrycznej waga jest nam w stanie pokazać jaką mamy zawartość tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak dlatego że komórki tłuszczowe mają inną strukturę niż komórki mięśniowe, impuls elektryczny jest w stanie rozpoznać która to jest komórka i przedstawić wyniki. Normy dla sportowców to 5-15% dla mężczyzn i 10-18% dla kobiet, dla nie sportowców mężczyzn 10-25% i 18-30% dla kobiet. Oczywiście normy są zależne od wieku oraz wzrostu badanego.

 

Masa mięśniowa

Tanita pokazuje masę mięśniową w kilogramach w której zawiera się masa mięśni szkieletowych i gładkich oraz zawarta w nich woda. Dzięki temu możemy monitorować nasze postępy i efekty naszego treningu. Im większa masa mięśniowa tym szybszy metabolizm, szybsze spalanie tłuszczu.

 

Tkanka tłuszczowa trzewna

Jest to tkanka tłuszczowa która pokazuje nam w jakim stopniu są otłuszczone nasze narządy wewnętrzne. Jest to dość istotny wskaźnik, podawany w skali od 1 do 60. Im wyższa cyfra tym nasze narządy są bardziej otłuszczona. Powyżej 12 trzeba zacząć bardziej zadbać o swoją dietę oraz zacząć ćwiczyć lub ćwiczyć więcej. Tkanka trzewna na odpowiednim poziomie zmniejsza ryzyko występowania niektórych chorób takich jak np. nadciśnienie, choroby serca, cukrzycy typu II.

 

Zawartość wody

Zawartość wody w organizmie jest bardzo ważna. Odpowiedni jej poziom wpływa pozytywnie na koncentracje, poprawia wyniki sportowe oraz ogólne samopoczucie. Odpowiedni poziom wody to dla kobiet 45-60% a dla mężczyzny 50-65%.

Wskaźnik podstawowej przemiany materii (BMR)

Wskaźnik ten to ilość kalorii jaką potrzebuje nasz organizm by stanie spoczynku funkcjonować prawidłowo.

 

Wiek metaboliczny

Jest to porównanie BMR do BMR do poszczególnych grup wiekowych. Jeżeli nasz wiek metaboliczny jest wyższy niż nasz wiek prawdziwy to musimy popracować nad przyspieszeniem metabolizmu. Możemy to zrobić zwiększając ilość ćwiczeń oraz odpowiednio się odżywiać.

 

BMI

Jest to wskaźnik zdrowia. Oblicza się go na podstawie masy w kg przez wzrost w metrach do kwadratu. Poniżej 18,5 oznacza niedowagę, w przedziale 18,5-25 norma, 25-30 nadwaga i powyżej 30 otyłość. Wskaźnik ten jednak nie jest dokładny ponieważ osoba z dużą masą mięśniową wyglądająca normalnie będzie miała BMI na poziomie osoby otyłej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.