Dlaczego kreatyna nie działa?

Dlaczego kreatyna nie działa?

Kreatyna to jeden z najpopularniejszych suplementów wszech czasów. Każdy ją zna lub coś ta o niej słyszał. Najbardziej znana jest wśród sportowców których głównym celem jest wzrost masy mięśniowej. Jest on a produkowana przez nasz organizm w wątrobie a budują ją trzy aminokwasy: arginina, glicyna oraz metionina. W postaci suplementu kreatynę można spotkać w wielu formach np. monohydrat, jabłczan, chlorowodorek oraz wiele innych. Te trzy są najbardziej popularne. Monohydrat jest najprostszą, najczystszą oraz najtańszą formą dlatego też jest najczęściej wybierana przez klientów, rabczan i chlorowodorek są formami złożonymi, które wchłaniają się troszeczkę gorzej.

Kreatyna swoją popularność zdobyła dzięki temu że jej działanie jest odczuwalne w postaci przyrostu masy mięśniowej oraz siły. Za jej skutecznością przemawia jeszcze wiele badań które zostały przeprowadzone na przestrzeni wielu lat. Jednak znajdą się osoby które stwierdzą że kreatyna nie działa bo oni nie odczuwają żadnych rezultatów. Dzieje się tak z przeróżnych powodów z których nie zdajemy sobie sprawę. Postaram się przybliżyć kilka najważniejszych.

Złe / za małe dawkowanie kreatyny

Ten problem jest w sumie najczęstszym powodem nie działania kreatyny. Porcja kreatyny zależy od formy kreatyny. Monohydrat, jabłczan czy inna forma jest dawkowana w innych ilościach. Najwięcej powinniśmy spożywać monohydratu ponieważ ma słabą stabilność w kwaśnym środowisku żołądka prze co tylko jej część trafia do krwioobiegu. Oczywiście jest też różnica jeżeli chodzi o wagę. Jasne jest że kobieta która waży 50 kilogramów nie będzie brała taką samą porcję co mężczyzna ważący 150 kilogramów. Ogólnie przyjmuje się że monohydratu powinno się stosować około 1 grama na 10 kilogramów masy ciała. A inne formy około 0,5 grama. Pory dnia też przyjmowania tego suplementu również są dość istotne. Najlepiej stosować kreatynę przed i po treningu oraz w dni nie treningowe do śniadania. Nie potrzebne jest stosowania tzw. ładowania kreatyną. Jest to podawanie dużych dawek kreatyny czyli około 10 gram cztery razy dziennie. Nie ma to sensu ponieważ taka duża dawka nie przyswoi się w organizmie człowieka i zostanie wydalona wraz z moczem.

Zła dieta

By kreatyna działała optymalnie trzeba również zwrócić uwagę na naszą dietę oraz na to co jemy. Ważne jest by to co jemy było zbilansowane i posiadało wszystkie niezbędne mikro i makroskładniki oraz witaminy i minerały. Co bardzo ważne jeżeli naszym celem jest zbudowanie masy mięśniowej musimy pamiętać o dodatnim bilansie kalorycznym. Oprócz diety równie istotne jest nawodnienie organizmu. W czasie wzmożonych treningów poprzez pot tracimy wodę co wpływa na obniżenie wydolności fizycznej organizmu. Kreatyna metabolizowana jest przez nerki prze co potrzebują one większej ilości płynów w czasie suplementowania się kreatyna.

Nic nie zrobi się samo – zły system treningowy

Tutaj niestety muszę to napisać KREATYNA NIE ZROBI WSZYSTKIEGO ZA NAS!! Piszę z wykrzyknikami ponieważ zdarzają się osoby które uważają że wystarczy wziąć kreatynę i ona zrobi już wszystko za nas. Niestety nie jest to magiczny proszek a szkoda. By rezultaty były zadowalające trzeba ciężko i regularnie ćwiczyć, trening powinien być ukierunkowany na progresywne zwiększanie obciążeń lub intensywności. Przy każdym kolejny treningu narzucamy większy wysiłek czy obciążenie lub skrócenie przerw między seriami. Zdarza że mimo ciężkich i częstych treningów nie widzimy efektów. Dzieje się tak dlatego że nasze mięśnie rosną w czasie regeneracji, która jest często pomijana zwłaszcza na początku przygody z treningiem siłowym. Organizm potrzebuje tyle samo odpoczynku co „pracy”.

Pamiętajmy o tym że po miesiącu stosowania mięśnie zwiększą swojej objętości ale nie w spektakularny sposób. Zbudowanie zadowalającej masy mięśniowej wymaga wielu wyrzeczeń, treningów, cierpliwości ale co najważniejsze wytrwałości i zdyscyplinowania. Kreatyna to suplement diety – czyli dodatek który przyspiesza naszą regenerację, dostarcza więcej energii co daje nam możliwość ciężej trenować.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.