Aminokwasy Egzogenne i Endogenne

Aminokwasy Egzogenne i Endogenne

Aminokwasy Egzogenne i Endogenne to jedne z najważniejszych mikroskładników naszej diety. Mają one szereg bardzo istotnych funkcji w naszym organizmie. Przede wszystkim są budulcem całego naszego organizmu, to z nich zbudowane są nasze komórki oraz DNA. Biorą udział w produkcji insuliny, adrenaliny, płynów ustrojowych oraz neuroprzekaźników. Wspomagaj regenerację mięśniową oraz chronią mięśnie przed rozpadem czyli katabolizmem. Aminokwasy są odpowiedzialne za rozbudowę masy mięśniowej. Przez to są bardzo ważne dla sportowców oraz kulturystów. Jeżeli chodzi o suplementy to są to jedne z podstawowych i najczęściej kupowanych produktów. Aminokwasy dzielimy na dwie grupy: endogenne, czyli takie które człowiek wytwarza sam oraz egzogenne które człowiek musi dostarczyć z pożywienia lub suplementów.

Aminokwasy endogenne – funkcje

Tak jak pisałam aminokwasy endogenne to takie które są syntezowane w organizmie czyli są przez nas produkowane. Jednak nie oznacza to że nie warto zadbać o to by dostarczać je z pożywienia. Osoby ciężko trenujące oraz te które ciężko pracują fizycznie powinny je również dostarczać w postaci suplementów. Aminokwasy te są niezbędne podczas różnego rodzaju schorzeń układu nerwowego oraz przy dłuższym unieruchomieniu.

Aminokwasy endogenne to:

– alanina – reguluje procesy metaboliczne w mięśniach i wątrobie, poprawi pracę mięśni, normalizuje poziom glukozy, bierze udział w syntezie przeciwciał które stanowią pierwszą linie obrony.

– glicyna – przede wszystkim niweluje oznaki depresji oraz poprawia jakość snu, działa korzystnie na koncentrację i pamięć, bierze udział w syntezie erytrocytów oraz hemoglobiny, pomaga w detoksykacji organizmu, uczestniczy w biosyntezie glukozy i kreatyny

– prolina – jest głównym składnikiem budującym kolagen, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu; dodatkowo prolina wzmacnia naszą odporność i tkankę łączną

– asparagina – jako kwas d-asparaginowy poprawia syntezę testosteronu przez jądra przysadki mózgowej oraz podwzgórza

– kwas asparaginowy – reguluje proces przemiany węglowodanów i mocznika, jest neuroprzekaźnikiem oraz poprawia kondycję psychiczną

– kwas glutaminowy – jest głównym neuroprzekaźnikiem pobudzający ośrodkowy układ nerwowy, poprawia pamięć oraz szybkość uczenia się, poprawia trawienie, hamuje wstrząs insulinowy, działa przeciwdepresyjnie oraz neutralizuje objawy zmęczenia

– glutamina – reguluje poziom insuliny i glukozy we krwi, wzmacnia układ immunologiczny, usprawnia pracę mózgu przede wszystkim pamięć i koncentrację, zapobiega zanikaniu kosmków jelitowych

– cysteina – działa detoksykacyjnie oraz regeneracyjnie na ludzkie ciało, aminokwas ten jest niezbędny do syntezy glutationu – jednego z najsilniejszych antyoksydantów

– seryna – poprawi znacznie pracę mózgu przede wszystkim pamięci, koncentrację oraz logiczne myślenie

Aminokwasy egzogenne – funkcje

Aminokwasy egzogenne to takie które nie są syntezowane przez nasz organizm i dlatego muszą być dostarczane z pożywienia. Regulują one wydolność fizyczną mięśnia ponieważ stanowią większą część mięśnia. Główną ich funkcją jest synteza białek mięśniowych dlatego są one tak znane wśród wszystkich sportowców. Aminokwasów egzogennych jest 8: fenyloalanina, izoleucyna, leucyna, metionina, treonina, lizyna, tryptofan oraz walina.

Ich dodatkowe funkcje to:

– fenyloalanina – aminokwas ten jest stosowany w leczeniu depresji oraz chronicznego bólu, jest prekursorem głównych neuroprzekaźników – dopaminy, norepinefryny, epinefryny

– izoleucyna – jest to jeden z aminokwasów BCAA które przyspieszają regenerację mięśniową oraz zapobiegają katabolizmowi, dodatkowo dba o kondycje skóry, włosów i paznokci oraz jest potrzeba w syntezie hemoglobiny

– leucyna – kolejny aminokwas tworzący BCAA, który reguluje poziom glukozy we krwii oraz wspomaga syntezę hormonu wzrosty

– metionina – reguluje wiele istotnych procesów syntezy w naszym organizmie, jest niezbędna do wytwarzania glutationu czyli bardzo ważnego antyoksydantu

– treonina – dba o prawidłowe nawodnienie skóry, bierze udział w syntezie elastyny i kolagenu przez co skóra jest bardziej plastyczna i wytrzymalsza na uszkodzenia mechaniczne

– lizyna – uczestniczy w procesach odbudowy tkanek, zwiększa masę mięśniową, wspomaga walkę z opryszczką, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, bierze udział w metabolizmie tłuszczów

– tryptofan – udział w syntezie serotoniny oraz melatoniny, zmniejsza nadpobudliwość i napięcie, wspomaga płodność, zwiększa odporność oraz reguluje przemianę materii

– walina – kolejny aminokwas BCAA, reguluje poziom hormonu wzrostu, wspomaga odporność

Jak poprawnie przyjmować Aminokwasy endogenne i egzogenne?

Najlepiej aminokwasy endogenne przyjmować po treningu oraz rano na śniadanie. Jeżeli chodzi o aminokwasy egzogenne to dostarczamy je do organizmu przed treningiem i jeżeli nie mamy suplementu z aminokwasami endogennymi to również po treningu. Taka suplementacja przyniesie najlepsze rezultaty jeżeli chodzi o nabieranie masy mięśniowej oraz szybszą regenerację.

Chcesz wybrać właściwe aminokwasy dla siebie?

Zajrzyj do Rankingu Muscle Power i przekonaj się, które produkty są najchętniej kupowane przez sportowców!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.