Regeneracja dla osób aktywnych fizycznie / regeneracja mięśni Cz.2

Regeneracja dla osób aktywnych fizycznie / regeneracja mięśni Cz.2

Regeneracja dla osób aktywnych fizycznie / regeneracja mięśni Cz.2  czyli co robić i jakie brać suplementy żeby się szybciej regenerować. Poczytałam jeszcze trochę na ten temat i postanowiłam napisać drugą część o regeneracji bo jest to temat bardzo rozległy. Jeszcze raz podkreślę że regeneracja to w sumie najważniejszy czynnik treningowy. Gdy nie będziemy odpoczywać od treningów może dojść do przetrenowania. Jest stan w którym nie mamy na nic ochotę i nie czerpiemy radości z rzeczy które wcześniej sprawiały nam radość. Objawia się to wyczerpaniem, brakiem apetytu, niskim libido, brakiem koncentracji i wiele innymi niekorzystnymi symptomami. Dodatkowo jeżeli nie będziemy się regenerować nasze mięśnie nie będą rosły a ich wytrzymałość będzie spadać. Początkujące osoby zazwyczaj myślą że jak będą ćwiczyć codziennie to szybciej osiągną swój cel i to że czują się cały czas zmęczeni to tak ma być. Nic bardziej mylnego.

Kreatyna a regeneracja

Kreatyna to suplement który jest brany głównie po to by zwiększyć siłę ale warto powiedzieć też o jej wpływie na inne czynniki. Po pierwsze kretyna działa antykatabolicznie ponieważ wpływa na wewnątrzkomórkowe pH mięśnia oraz utrzymuje jego odpowiednie nawodnienie. Kolejna ważną funkcją kretyny jest wpływ na regenerację. Kretyna zwiększa tempo regeneracji komórek mięśniowych przez co możemy częściej ćwiczyć. Są badania które pokazują że podawanie kreatyny około treningowo przed i po ukończeniu sesji treningowej zwiększa siłę izomeryczną i izokinetyczną w czasie regeneracji. Dodatkowo zmniejsza ilość kreatyniny w osoczu nawet o 80%. Kreatyna działa również dobrze w czasie redukcji. Każdy z nas zauważa wtedy utratę siły co działa bardzo deprymująco. Kreatyna jako silny ergogenik czyli poprawia nasze osiągi i pomaga nam w podnoszeniu dużych ciężarów nawet podczas ujemnego bilansu kalorycznego.

Glukozamina a regeneracja

Glukozamina to jeden z najpopularniejszy suplementów na regenerację stawów. W naszym organizmie powstaje ona poprzez naturalną syntezę glukozy i glutaminy. Jednak powstaje jej za mało i trudno ją dostarczyć z pożywienia w odpowiednich ilościach dlatego zaleca się zażywać ją w postaci suplementów. Systematyczne stosowanie glukozaminy pozwala w dużym stopniu zwiększyć elastyczność oraz wytrzymałość stawów a także naprawia uszkodzenia. Dodatkowo spowalnia degenerację chrząstek podczas naprawy tkanek łącznych. Bardzo ważne jest to że naprawcze działania glukozaminy możemy odczuć po dłuższym oraz systematycznym stosowaniu.

Regeneracja jak ćwiczyć

By osiągnąć szybszą regenerację trzeba o niej myśleć już podczas treningu. Bardzo ważne jest by wykonywać ćwiczenia poprawnie technicznie by nie nabawić się kontuzji. Gdy coś nam się stanie wtedy regeneracja i powrót do pełnej formy jest o wiele dłuższy. Co jest bardzo ważne nie można ćwiczyć tych samych partii mięśniowych dzień po dniu. Mięśnie by się zregenerować potrzebują czasu jest przedział od 24 do 48 godzin. Często się zdarza popełnianie takiego błędu i dochodzi wtedy do przetrenowania. Nasz organizm wtedy zamiast stawać się coraz silniejszy to jest coraz słabszy i mniej odporny na infekcję. Najlepiej układać tak plan treningowy by po dniu treningowym był dzień przerwy lub czynnego odpoczynku. Czyli na przykład spacer, basen, wycieczka rowerowa itp.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.