Regeneracja dla osób aktywnych fizycznie / regeneracja mięśni Cz.1

Regeneracja dla osób aktywnych fizycznie / regeneracja mięśni

Regeneracja dla osób aktywnych fizycznie / regeneracja mięśni to bardzo ważny temat, który kiedyś był pomijany. W tym momencie na szczęście to się zmienia. Coraz więcej osób oraz trenerów jest świadomych tego że aby osiągnąć upragniony sukces regeneracja jest niezbędna. Jest wiele różnych form regeneracji i każdy z nas będzie odpoczywał w inny sposób. Najważniejsza z form jest oczywiście sen. To właśnie podczas niego wydziela się najwięcej hormonu wzrostu, który pomaga w rozroście mięśni i redukcji tkanki tłuszczowej. Innymi czynnikami wspomagającymi naszą regenerację jest odpowiednie dieta oraz nawodnienie, sauna, różnego rodzaju masaże, właściwy plan treningowy oraz suplementacja. Ta ostatnia ma bardzo ważną rolę gdy oprócz treningów również dużo pracujemy i nie mamy zbyt dużo czasu by poświęcić na te wszystkie formy regeneracji.

Aminokwasy rozgałęzione BCAA a regeneracja

Ostatnimi czasy o produkcie BCAA jest bardzo głośno a to dlatego że są jego wielcy zwolennicy jak i przeciwnicy. Jest wielka debata o tym czy faktycznie BCAA działa czy też nie. Ja zawsze będę twierdzić że branie BCAA około treningowo wspomoże regeneracje mięśniową  a także zapobiegnie katabolizmowi mięśnia.  BCAA to trzy aminokwasy: izoleucyna, leucyna i walina. Każdy z tych aminokwasów ma trochę inne zadanie ale wszystkie się uzupełniają. Leucyna jest to aminokwas kluczowy do rozbudowy tkanki mięśniowej, izoleucyna stymuluje przemiany energetyczne podczas treningu dzięki czemu trening jest efektywniejszy, walina działa przede wszystkim na regenerację całego ciała oraz reguluje stężenie glukozy we krwi. Produkt ten bardzo przydaje się czasie redukcji kiedy to jemy mniej kalorii i tym samym mniej aminokwasów i podczas treningów  „palimy” nasze mięśnie zamiast tkanki tłuszczowej. Jest on przeznaczony nie tylko dla sportów siłowych ale również tych wytrzymałościowych. BCAA jest to istotny suplement dla każdego sportowca ponieważ powoduje obniżenie stężenia amoniaku w organizmie, który jest odpowiedzialny za rozkład białek w mięśniach czyli ich „spalanie”.

Glutamina a regeneracja

Następnym bardzo ważnym regenerującym suplementem jest glutamina. L-glutamina jest to aminokwasy który powstaje w naszym organizmie, jednak często dochodzi do jego wyczerpania poprzez intensywny wysiłek. Ma on wiele funkcji w naszym organizmie a jedna z nich to właśnie regeneracja mięśniowa. Glutamina stymuluje syntezę białek mięśniowych poprzez przenoszenie atomów azotu do miejsc w którym są w tym momencie potrzebne. Jest to bardzo istotne ponieważ podczas budowy mięśniu uszkadzamy tkankę mięśniową a dodatni bilans azotowy pomaga w jej naprawie. Glutamina zmniejsza również katabolizm mięśni podczas wysiłku oraz zwiększa wytrzymałość organizmu przez uzupełnienie poziomu spadającego glikogenu. Co jest bardzo ciekawe glutamina działa nie tylko na nasz układ mięśniowy ale również na pokarmowy przez co zwiększa naszą odporność oraz poprawia funkcjonowanie jelit. Dodatkowo stabilizuje poziom cukru we krwi, wspomaga pracę serca oraz polepsza funkcjonowanie mózgu. Dzięki glutaminie zwiększamy poziom hormonów pozytywnie wpływających na  nasz nastrój. Jak widać jest to suplement wszechstronny dlatego każdy powinien go spożywać nie tylko osoby ćwiczące.

Stretching a regeneracja

Wiele osób nie wierzy w to że stretching przyspiesza regeneracje mięśniową ale się mylą. Po pierwsze stretching po treningu uspokaja nasz organizm – obniża nasz tętno oraz rozciąga napięte, przykurczone oraz zmęczone mięśnie. Jeżeli odpowiednio rozciągniemy nasze mięśnie to pozwoli nam to na efektywniejszy następny trening. Unikniemy również kontuzji ponieważ jeżeli ćwiczymy regularnie to nasz układ ruchu jest cały czas przeciążony. Warto ćwiczenia rozciągające robić nie tylko po treningu ale również w domu w dni nie treningowe. Poprawi to elastyczność i gibkość całego ciała a dodatkowo co ucieszy panie wysmukli nasz sylwetkę. Dbanie o odpowiednią mobilność ciała jest bardzo ważne jeżeli chcemy być sprawi oraz w formie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.