Odżywki białkowe – fakty, mity, ciekawostki

Odżywki białkowe – fakty, mity, ciekawostki

Odżywki białkowe – fakty, mity, ciekawostki – czyli najciekawsze informację o białku i to co ludzie o nim sądzą.

Fakty

  1. Osoby aktywne fizycznie mają większe zapotrzebowanie na białko.

Według światowej organizacji zdrowia powinno się spożywać dziennie 0,8g białka na kilogram masy ciała. Jednak są badania które mówią o tym że osoby bardziej aktywne oraz trenujące regularnie to zapotrzebowanie rośnie. Zbadano trzy grupy ochotników. W pierwszej grupie podawana 0,8g białka na kilogram masy ciał, w drugiej 1,7g a w trzeciej 2,4g. Okazało się że w grupie drugiej zanotowano większe przyrosty masy mięśniowej niż w grupie pierwszej. Różnic pomiędzy drugą a trzecią nie zauważono zbyt dużych różnic. Dlatego osoby ćwiczące powinny spożywać więcej białka niż osoby nie ćwiczące.

  1. Jest różny stopień przyswajalności białka.

Każdy rodzaj białka ma inny stopień przyswajalności. Według wskaźnika BV to suplementy diety bazujące na serwatce są najlepiej przyswajalne a w szczególności izolat białka. Jednak teraz odchodzi się od tego wskaźnika i ocenia się przyswajalność białek za pomocą wskaźnika strawności aminokwasów białek. Jest to wskaźnik który został opracowany na podstawie zapotrzebowania aminokwasów u ludzi oraz zdolność ich trawienia. Na pierwszym miejscu jeżeli chodzi o przyswajalność jest białko jaj i kazeina, zaraz po nich jest białko mleka a następnie białko sojowe oraz serwatka. To tylko potwierdza że białka roślinne nie zawsze są gorsze od zwierzęcych oraz to że odżywka białkowa nie ma się co równać do normalnego jedzenia.

  1. Białko sojowe może obniżyć poziom testosteronu u mężczyzn.

Niestety to dobrze przyswajalne białko sojowe może wpłynąć na obniżenie płodności mężczyzn zwłaszcza gdy jest podawane w czasie dojrzewania. W tym momencie soja jest dodawana dosłownie do wszystkiego ponieważ jest tanim wypełniaczem.

Mity

  1. Odżywki białkowe są niebezpieczne dla zdrowia.

Bardzo duża liczba osób myśli że odżywki białkowe to steryd albo jakaś chemia która niszczy nasz organizm. Istnieje też pogląd że zbyt duże spożywanie odżywek białkowych uszkadza nasze nerki. Są jednak badania że spożywanie nawet powyżej 3g na kilogram masy ciała dziennie nie działa destrukcyjnie na nasz organizm. Oczywiście jeżeli spożywamy jeszcze inne makroelementy takie jak tłuszcze, węglowodany itd.

  1. Organizm nie może przyswoić więcej niż 30g białka na porcję

Przyjęło się że jednorazowo nie ma sensu przyjmować na porcję więcej niż 30g białka ponieważ więcej się nie wchłonie. Nic bardziej mylnego. Na ilość wchłonięcia białka w jednej porcji ma wpływ bardzo wiele wskaźników takich jak np. aktywność, masa ciała, płeć, spożycie z tym posiłkiem innych makroskładników. Jednak faktycznie jest tak że jednorazowa porcja 30g pozwala na maksymalną syntezę nowych komórek mięśniowych bez obciążania żołądka.

  1. Nabiał jest złym źródłem białka

Bardzo często słyszę że produkty mleczne nie są dobrym źródłem białka. Nic bardziej mylnego. Faktycznie takie produkty jak mleko czy jogurt naturalne oprócz białka w swoim składzie posiadają również cukry mleczne czyli laktozę. Jednak są takie produkty jak twaróg czy serek wiejski które tych cukrów nie posiadają a jednocześnie są źródłem pełnowartościowego oraz dobrze przyswajalnego białka. Tak więc nie trzeba unikać tego typu produktów w swojej diecie.

Ciekawostki

  1. Jak powstaje odżywka białkowa?

Odżywka białkowa powstaje w trakcie produkcji sera w mleczarniach. Jednak taka serwatka posiada bardzo dużo cukrów i tłuszczy więc zostaje poddana ultrafiltracji. Proces ten polega na przeciśnięciu serwatki pod wpływem odpowiedniego ciśnienia przez membrany która posiada odpowiedniej wielkości otwory oraz ma odpowiednią wytrzymałość. Oczyszczona serwatka jest poddawana następnemu procesowi mikrofiltracji czyli pozbycie się wody. Stosuje się tego membranę o jeszcze mniejszej średnicy otworów. Tak przygotowana serwatka zostaje osuszona – czyli staje się proszkiem.

 

1 thought on “Odżywki białkowe – fakty, mity, ciekawostki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.