Witamina K

Witamina K

Witamina K jest istotną dla naszego organizmu witaminą. W postaci naturalnej występuje w dwóch postaciach – witaminy K1, która jest syntetyzowana przez rośliny oraz K2 syntetyzowana przez bakterie. Należy ona do witaminy rozpuszczalnych w tłuszczach dlatego przyjmujemy ją z pokarmami zawierającymi tłuszcze. Jest bardzo ważna w procesie krzepnięcia krwi, uwapnieniu kości oraz wpływa na gospodarkę wapniową organizmu. Witamina K2 jest grupą związków nazywanych menachinonami lub skrótem „MK-n”, oznacza to że nie jest pojedyncza substancja. Jest wiele podtypów tej substancji ale najpopularniejsze to K2MK4 oraz K2MK7. Różnią się one długością łańcuchów oraz czasem aktywności biologicznej w organizmie. MK4 posiada krótki łańcuch a jej aktywność to około 2-3 godziny, zaś MK7 posiada dłuższy łańcuch i jest aktywna nawet 72 godziny. Podtyp MK7 pochodzi z sfermentowanych roślin a najwięcej jest jej w azjatyckim daniu natto. Mimo że witaminę K dostarczamy wraz z pożywieniem to często możemy zaobserwować jej niedobór. Na szczęście na rynku jest dostępnych bardzo dużo suplementów w różnym stężeniu tej witaminy.

Rola oraz działanie witaminy K

Witamina K ma dwa podstawowe zadania w naszym organizmie. Pierwsze zadanie to wspomaganie produkcji protrombiny w wątrobie, która odgrywa najistotniejszą rolę przy krzepnięciu krwi. Kiedy brakuje protrombiny przy małym skaleczeniu występuje bardzo duże krwawienie. Dzieje się tak dlatego że krzepnie wolno bądź w ogóle nie krzepnie. Drugie zadanie to zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu kostnego oraz zapobieganie takim chorobom jak miażdżyca i osteoporoza. Witamina K wychwytuje nie wchłonięte cząsteczki wapnia z żył i transportuje je do kości. Dzięki temu otrzymamy odpowiednią mineralizacji kości.

Niedobór i nadmiar u noworodków

Czasami niedobór witaminy K występuję u noworodków ponieważ ich jelita nie wytwarza tej witaminy. Dlatego po urodzeniu każdemu dziecku podaje się profilaktycznie dawkę witaminy K. Następnie podaje się dwie dawki dziennie do 3 miesiąca życia. Objawy niedoboru to krwawienie z jelit oraz pępowiny, krwawe wymioty, zaburzenie wzrostu oraz rozwoju u niemowląt Nadmiar u takich maluszków może spowodować żółtaczkę i uszkodzenia komórek.

Niedobór i nadmiar u dorosłych

Niedobór u dorosłych jest spowodowany chorobami jelit, niewydolnością wątroby, niedrożność przewodów żółciowych oraz przy długotrwałym leczeniu antybiotykami które niszczą naturalną florę przewodu pokarmowego. Jednak niedobór jest spotykany bardzo rzadko. Niedobór objawia się dłuższym czasem krzepnięcia krwi, krwawienie samoistne np. z nosa, krwiomocz, obfita miesiączka u kobiet. Przedawkowanie witaminy K może objawiać się rozpadem krwinek czerwonych, niedokrwistość oraz zaburzenia funkcji wątroby, poceniem się oraz uczuciem gorąca.

Źródło oraz dzienna dawka

Dzienne zapotrzebowanie zależy od wieku i płci:

– niemowlęta – 5 – 10 µg

– dzieci w wieku od 1 do 9 – 15 – 25 µg

– chłopcy w wieku od 10 do 18 – 40 – 65 µg

– dziewczęta w wieku od 10 do 18 – 40 – 55 µg

– mężczyźni – 65 µg

– kobiety – 55 µg

Najlepszym źródłem witaminy K są warzywa o zielonych liściach czyli jarmuż, brokuł, sałata, szpinak. Możemy je jeszcze znaleźć w truskawkach, awokado, pomidorach, soi, jajkach i wątrobie wołowej.

Podsumowanie

Witamina K jest bardzo potrzebna dla dobrego funkcjonowania organizmu. Posiada dwie podstawowe funkcję. Produkcje protrombiny w wątrobie, niezbędnej do krzepnięcia krwi oraz wychwytywanie wapnia z żył i transportowanie go do kości, by zapobiec osteoporozie oraz miażdżycy. Zawsze musimy pamiętać o tym by podawać witaminę K noworodkom ponieważ ich jelita jej nie produkują. Podajemy ją do 3 miesiąca życia. Niedobór u dorosłych może powstać na wskutek choroby układu pokarmowego, choroby wątroby bądź przy długim leczeniu antybiotykami. Objawia się samoistnymi krwotokami, dłuższym krzepnięciem krwi. Nadmiar witaminy K prowadzi do rozpadu krwinek czerwonych oraz zaburzeniem funkcji wątroby.Witaminę K możemy znaleźć przed wszystkim w roślinach o zielonych liściach takich jak brokuły, sałata, szpinak.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.