Niska odporność organizmu – jak z nią walczyć?

Niska odporność organizmu – jak z nią walczyć?

Za oknem już w pełni jesień i coraz chłodniej. Zapewne niektórzy z Was są już chorzy lub byli. Może się dzieje ponieważ mamy niską odporność organizmu. Z czego to wynika? Jest wiele czynników które definiują naszą niską odporność. Zbyt krótki sen obniża odporność organizmu ponieważ produkujemy wtedy mniej limfocytów, które walczą z drobnoustrojami. Używki takie jak alkohol, papierosy, narkotyki wypłukują z naszego organizmu witaminy i minerały. Ich niska liczba pozwala na powstawanie wolnych rodników co prowadzi do osłabienia układu odporności. Na obniżenie odporności wpływają jeszcze takie rzeczy jak długie przyjmowanie antybiotyków, przewlekły stres, zła dieta oraz brak ruchu.

Przez niską odporność dochodzi do przeziębienia lub grypy. Nie leczenie objawów przeziębienia może doprowadzić do poważniejszych powikłań takich jak zapalenie zatok, gardła, krtani, oskrzeli czy płuc. Najlepszym sposobem na to by nie doszło przeziębienia jest zwiększyć swoją odporność. Możemy to zrobić za pomocą witaminy C.

Zalecane dzienne spożycie witaminy C wznosi 60mg dla zdrowej kobiety i 90mg dla mężczyzny. Jednak badanie przeprowadzone w Instytucie Naukowym w Kalifornii dowiodły że zdrowa osoba profilaktycznie powinna brać dziennie 600mg witaminy C. Jeżeli odczuwamy pierwsze oznaki choroby to to porcję 600mg powinniśmy brać co godzinę.

Co daje witamina C?

Witamina C to jedna z najpopularniejszych witamin na świecie. Ma ona szerokie zastosowanie nie tyko w medycynie ale również w kosmetyce. Kwas askorbinowy działa antyoksydacyjnie, wspomaga układ krwionośny, działa przeciwnowotworowo oraz bierze udział w produkcji kolagenu czyli wspomaga nasze stawy i ścięgna. Jednak jedną z najważniejszych funkcji to zwiększenie naszej odporność.

Acerola – naturalna witamina C.

Acerola jest owocem najlepszym źródłem witaminy C. W 100g świeżych owoców jest około 1670mg witaminy C. Innymi produktami bogatymi w kwas askorbinowy jest np. czarna porzeczka albo natka pietruszki. Jednak acerolę wyróżnia to że w swoim składzie posiada jeszcze wiele innych substancji które w naszym organizmie działają stymulująco na wchłanianie oraz metabolizm witaminy C. Wynika z tego że acerola posiada największą dawkę dobrze przyswajalnej witaminy C.

Witamina C lewo czy prawoskrętna?

Dość często można się spotkać z tym że powinniśmy kupować witaminę C lewoskrętną a nie prawo bo ta druga wchłania się gorzej. Jest to mit i chwyt marketingowy. Witamina C to kwas L-askorbinowy i z tego przedrostka L wzięła się nazwa lewoskrętna. Jednak jest to nie prawda ponieważ przedrostek L oznacza że grupa aminowa znajduję się po lewej stronie.

Jaką witaminę C kupić?

Często się zastanawiamy jaką formę witaminy wybrać. Czy w tabletkach, kapsułkach a może w proszku. Według mnie najlepsza jest w proszku. Dlaczego? Po pierwsze jest to czysta witamina C bez żadnych substancji konserwujących, przeciwzbrylających oraz słodzików itd. w kapsułkach czy tabletkach mogą to być takie substancje jak: stearynian magnez, sacharoza, laktoza, żelatyna, octan celulozy, guma arabska i wiele innych niekoniecznie zdrowych dla naszego organizmu. Po drugie proszek z łatwością możemy sobie dozować, jeżeli czujemy że „bierze” nas przeziębienie to możemy sobie wsypać większą dawkę tyle ile chcemy. Witaminę C w proszku w okresie jesiennozimowym możemy dodawać do naszych napojów np. herbaty bądź świeżo wyciskanych soków. Sprawi to że staną się one lekko kwaskowe ale tym samym przyjemne w smaku. Pamiętajmy jednak by nie dodawać witaminki do gorących napojów bo może się ona utlenić. Sypiemy od pół do jednej łyżeczki i mieszamy łyżeczką drewnianą lub plastikową.

Jak widać można sobie poradzić z osłabieniem organizmu w czasie chłodniejszych pór roku. Oczywiście musimy pamiętać o tym by prowadzić higieniczny tryb życia, wysypiać się, dostarczać witaminy i minerały z pożywienia, nie nadużywać alkoholu, nie palić papierosów oraz unikać w miarę możliwości stresujących sytuacji. Dodatkowo możemy się wspomóc suplementami diety takimi jak witamina C. Najlepiej wybierać tą w proszku od znanego producenta, unikajmy tabletek oraz kapsułek, które posiadają nie odpowiednie substancje dla naszego organizmu.

Życzę wszystkim zdrówka w te coraz zimniejsze dni 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.