Co pić podczas treningu?

Co pić podczas treningu?

Co pić podczas treningu? Wiele osób zadaje sobie to pytanie. Bardzo dużo osób nie zdaje sobie sprawy jak nawodnienie organizmu jest ważne zwłaszcza podczas treningu. W czasie trwania intensywnego treningu tracimy bardzo dużo wody przez pocenie się. Dziennie powinniśmy przyjmować około 2,5l płynów a podczas treningu około 1-1,5l. Wodę tracimy przez płuca – wydychamy powietrze, przez skórę – pot, przez nerki – mocz, oraz drogą pokarmową – kał. Nasze ciało w okresie niemowlęcym składa się w 75% z wody, dorosły człowiek to 60% a ludzie starsi to 50%

Czym grozi odwodnienie?

Odwodnienie jest zachwianiem gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie człowieka. Jest to znaczna utrata wody oraz elektrolitów, które są nie zbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wyróżniamy odwodnienie hipertoniczne (tracimy więcej wody niż elektrolitów), hipotoniczne (tracimy więcej elektrolitów) i odwodnienie izotoniczne (utrata wody jest taka sama jak elektrolitów).

Kiedy dojdzie od odwodnienia organizmu na początku jawy są lekkie takie jak wzmożone pragnienie, wzdęty brzuch, brak apetytu, rzadkie oddawanie moczu, senność. Jeżeli płyny nie zostaną dostarczone pojawia się przyspieszone bicie serca, gorączka, zmniejszenie pocenia się, a następnie dochodzi do spadku ciśnienia krwi, drgawek, utraty przytomności.

Który napój stosować podczas treningu?

Wielu moich klientów w Muscle Power zastanawia się co pić podczas trening. Czy pić wodę, izotonik, aminokwasy, węglowodany czy może coś innego. Krótko opiszę te produkty by pomóc Wam w wyborze.

WODA

Woda jest najczęstszym napojem jaki spotykam na siłowni. Wiele osób uważa że najlepiej nawadnia nasz organizm oraz że gasi pragnienie. Warto jedna zwrócić uwagę na to jaką wodę pijemy. Dobrze by była to woda mineralna, która jest wzbogacona o magnez, wapń, sód i potas. Zwykła woda źródlana nie różni się niczym od tej z kranu.

IZOTONIK

Na rynku można kupić przeróżne izotoniki w sklepach spożywczych jak i w sklepach z odżywkami. Są już gotowe do wypicia bądź można kupić takie do rozrabiania w proszku lub płynnym koncentracie. Ich zadaniem jest dostarczenie elektrolitów, wody, soli mineralnych, oraz witamin do organizmu w czasie długotrwałego treningu. Posiadają one małą zawartość cukrów.

AMINOKWASY

Często się słyszy że podczas treningu powinno się pic aminokwasy by nie „palić” mięśni na treningu. Oczywiście można jednak ja porcję aminokwasów przyjmowała bym po treningu. Ale oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by pić je podczas jak i po. Dostarczenie wszystkich aminokwasów pozwoli na szybszą regeneracje mięśniową oraz na to by nie zachodzi proces katabolizmu.

WĘGLOWODANY

To też jest dobra opcja napoju na trening. Podając w czasie treningu węglowodany złożone możemy się spodziewać większej siły oraz tzw. pompy mięśniowej. Węglowodany dodadzą na energii oraz będą cały czas dostarczać glikogen do mięśni. Tym samym trening będzie mocniejszy.

Ile i kiedy pić?

Dziennie powinniśmy wypijać około 2l wody a mężczyźni nawet 2,5l. Dodatkowo jeżeli idziemy na trening to musimy pamiętać o co najmniej 1,5l butelce z napojem. Jeżeli utrata wody sięga 3% masy ciało to obniż nam się wydajność fizyczna o 20%. Pamiętajmy że jeżeli będziemy mieć trening na którym nie będziemy mieli możliwości dostarczać płynów np. biegi, triathlon to uzupełnijmy go przed. Wypijmy wtedy dużo płynu. Gdy trening jest z dostępem do płynów pijmy często małymi łyczkami. Na przykład jeżeli trening siłowy to po każdej serii łyczek wody. Nie bierzmy dużych łyków ponieważ przy podnoszeniu dużych ciężarów możemy zwrócić to co wypiliśmy.

Na koniec przepis dla Was jak zrobić domowy pyszny izotonik 🙂

Do 500 ml wody mineralnej niegazowanej dodajemy wyciśnięty sok z jednej cytryny, który doda smaku, uzupełni witaminy oraz doda energii, następnie 2 łyżki miodu – źródło cukrów prostych, witamin i minerałów, na koniec dodajemy szczyptę soli, która zapobiegnie zaburzeniom krążenia. Wszystko to dokładnie mieszamy i mamy gotowy pyszny, naturalny i zdrowy izotonik.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.