Aminokwasy

Aminokwasy

Aminokwasy to jedne z najważniejszych substancji w naszym organizmie. Wpływają na produkcję hormonów, regenerują komórki  a także biorą udział w przemianie cukrów i tłuszczów. Dzielą się one na egzogenne oraz endogenne. Przez złe odżywianie bardzo często występuję niedobór któryś aminokwasów. Dlatego tak ważne jest zdrowa i zbilansowana dieta o której głośno teraz wszędzie.

Aminokwasy – komu i dlaczego?

Aminokwasy zazwyczaj kojarzą się z sportowcami, kulturystami albo z osobami ćwiczącymi rekreacyjnie. Tak naprawdę aminokwasy są potrzebne każdemu człowiekowi. Dlaczego? Ponieważ odpowiadają za produkcję ważnych substancji takich jak insuliny, tyroksyny, adrenaliny czyli hormonów, a poza tym płynów ustrojowych, enzymów. Biorą również udział w powstawaniu neuroprzekaźników, które w naszym mózgu przenoszą impulsy elektryczne. Regenerują uszkodzone komórki, mięśnie, narządy wewnętrzne oraz skórę, włosy i paznokcie. Są również głównym budulcem mięśnia dlatego są one wykorzystywane w leczeniu osób starszych lub unieruchomionych u który stwierdzono utratę masy mięśniowej. Dzieje się tak dlatego ponieważ mięsień który jest unieruchomiony przestaje produkować nowe białka. Takim ludziom czyli np. starszym którzy nie są w stanie chodzi bądź komuś kto poważnie złamał nogę i będzie ją miał unieruchomioną przez dłuższy czas podaje się aminokwasy. W celu wyprodukowanie większej ilości białka w mięśniach.

Aminokwasy a anabolizm oraz katabolizm

Anabolizm jest to jeden z ulubionych procesów ludzi ćwiczących siłowo. Oznacza on przyrost ciężaru ciała oraz masy mięśniowej. Odwrotnym procesem do niego jest katabolizm. Katabolizm czyli rozpad oraz zniszczeni komórek białkowych a tym samym mięśnia. Potocznie nazywamy to „spalaniem mięśnia”. Właśnie na te procesy mają wpływ opisywane substancje. Okazało się że jeżeli będziemy przyjmować aminokwasy po treningu to przyspieszy to naszą syntezę białka aż o 60%. Czyli przyspieszymy regenerację mięśnia oraz przyrost masy mięśniowej. Oczywiście wspomogą ale tylko wtedy kiedy trening będzie przeprowadzony intensywnie na 100%.

Podział aminokwasów

Aminokwasy dzielimy na dwie grupy:

– edogenne – czyli takie, które wytwarzane są przez organizm człowieka, to między innymi:

  • Histydyna
  • Glicyna
  • Prolina
  • Alanina
  • Arginina
  • Seryna
  • Cysteina
  • Kwas asparginowy
  • Kwas glutaminowy

– egzogenne – czyli takie, które dostarczamy warz z pożywieniem, to na przykład:

  • Izoleucyna
  • Leucyna
  • Walina
  • Tryptofan
  • Lizyna
  • Metionina
  • Treonina
  • Fenyloalanina

Różnica pomiędzy białkiem a aminokwasami

Białko oraz produkty zawierające białko są trawione przez nasz układ pokarmowy do aminokwasów oraz peptydów. Zajmuję to określony czas. Aminokwasy w przeciwieństwie do białka jest to już produkt gotowy do wchłonięcia do krwioobiegu skąd trafia do mięśnia odżywiając go. Czas tego procesu jest bardzo krótki. Dlatego by uniknąć tracenia energii oraz czasu na trawienie białka dzięki temu zmniejszamy obciążenie układu pokarmowego.

Podsumowanie

Jak widzimy aminokwasy są niezbędne by być zdrowym i aby nasz organizm odpowiednio funkcjonował. Warto zagłębić się w tematykę poświęconą aminokwasom. Warto też wiedzieć że nie każde białko jest źródłem pełnowartościowych aminokwasów. Najlepszy profil aminokwasowy ma mięso dlatego osoby spożywające je nie narzekają na niedobór poszczególnych aminokwasów. Natomiast wegetarianie muszą pilnować by jeść tego białka więcej, ponieważ roślinne czy z jaj nie wchłania się w 100%. Jednak najczęstszymi osobami którzy mają niedobór aminokwasów są weganie.

Jeżeli już będzie mieć niedobór któregoś aminokwasu to lepiej przyjąć preparat, który ma w sobie wszystkie aminokwasy. Zażywanie jednego aminokwasu dłużej niż przez miesiąc może zachwiać proporcję między nimi. Mimo że aminokwasy są niezbędne to są osoby które nie powinny ich spożywać. To kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, cukrzycy, nadciśnieniowcy oraz osoby cierpiące na chorobę wątroby lub nerek. Dlatego zawsze skonsultujmy się z lekarzem czy dany suplement nam nie zaszkodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.