Składniki mineralne – mikroelementy

Składniki mineralne – mikroelementy

Składniki mineralne – mikroelementy są tak samo ważne jak makroelementy, z tym że nasz organizmy potrzebuje ich mniej. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie niektórych procesów. Są one wydalane z organizmu przede wszystkim przez pot dlatego jest to bardzo ważne by dostarczać je wraz z pożywaniem przy aktywnym trybie życia. Sportowcy oraz osoby ćwiczące regularnie powinny dostarczać te składniki dodatkowo z suplementów.

Żelazo

Jest najważniejszym budulcem skóry, włosów i paznokci. Bierze udział w metabolizmie organizmu, powstawaniu DNA oraz czerwonych krwinek w szpiku kostnym. Jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Żelazo jest najważniejszym składnikiem hemoglobiny. Możemy go odnaleźć w takich produktach jak wątroba, ryby, żółtko jaj, twaróg, orzechy, mleko, warzywa strączkowe, brokuły, szpinak, krewetki.

Cynk

Odpowiedzialny za syntezę DNA i RNA. Dzięki niemu odczuwamy smak i zapach, ochrania organizm przed wpływem wolnych rodników. Dzięki niemu zachodzi proces metabolizmu węglowodanów, tłuszczy, białek oraz alkoholu. Niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju płciowego. Jego źródłem jest chude mięso, chude mleko, żółtko jaj, mąka pełnoziarnista, orzechy, żywność pochodzenia morskiego. 

Miedź

Dzięki niemu szybciej goją się rany oraz złamania kości ponieważ bierze udział w wytwarzaniu tkanki łącznej oraz kostnej. Bierze udział w metabolizmie kwasów tłuszczowych  oraz w przemianie materii ośrodkowego układu nerwowego. Jego źródłem w diecie jest cielęcina, orzechy, warzywa strączkowe, zboża, drób, wątroba, małże, ryby, kasza gryczana, żółtka jaj. 

Mangan

Jest składnikiem wielu enzymów biorących udział w syntezie białek, przemianie cholesterolu. Jest niezbędnym elementem strukturalnym kości i skóry. Mangan jest bardzo ważny w procesach reprodukcji oraz w funkcjonowaniu układu nerwowego. Możemy go znaleźć w orzechach, mące pełnoziarnistej, zielonych warzywach, groszku, burakach, fasoli, szpinaku. 

Molibden

Umożliwia produkcje enzymów niezbędnych do przyswojenia cukrów i tłuszczów. Jest magazynowany w zębach przez co zapobiega próchnicy. Jego źródłem jest mleko, wątroba, fasola, czerwona kapusta, mąka pełnoziarnista, ryż, sery, mięso i podroby.

Jod

Jod wchodzi w skład hormonów tarczycy, które biorą udział w regulowaniu podstawowych funkcji życiowych: kontrolują temperaturę, układ nerwowy, mięśniowy, podział komórek  przez co wpływa na tempo metabolizmu w organizmie, zapobiega powstawaniu woli. Dostarczamy go z soli jodowanej, ryb morskich, owocach morza, drożdży, cebuli.

Fluor

Fluor jest składnikiem kości i zębów, wzmacnia szkliwo, zębinę, zapobiega występowaniu próchnicy, zmniejsza rozpuszczalność szkliwa. U osób dorosłych pełni również ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu kośćca. Wpływa na gospodarkę wapnia i fosforu w organizmie. W okresie ciąży pomaga we wchłanianiu żelaza i zapobiega niedokrwistości.
Możemy go dostarczyć z takich produktów jak ryby morskie i produkty pochodzenia morskiego, czarna herbata, orzechy włoskie, wątroba, soja, mleko, rośliny strączkowe, woda mineralna.

Chrom

Jest to pierwiastek regulujący poziom cholesterolu i kwasów tłuszczowych. Utrzymuje prawidłowy poziom glukozy we krwi dzięki czemu zmniejsza nasze łaknienie co pozwala utrzymać prawidłową wagę ciała. Źródłem w diecie są orzechy, mąka pełnoziarnista, wątroba, grzyby, rośliny strączkowe, szparagi, brokuły.

Selen

Jest to mikroelement działający bezpośrednio w połączeniu z witaminą E. Bierze udział w eliminacji wolnych rodników i metali ciężkich takich jak arsen, kadm, srebro i rtęć, bierze udział w przemianie hormonów tarczycy. Selen znajduje się w żywności pochodzenia morskiego, mięsie, kukurydzy, mące pełnoziarnistej, warzywach strączkowych.

 

Podsumowanie

Układając swoją dietę pamiętajmy o składnikach mineralnych – mikroelementach. Są one bardzo ważne dla naszego organizmu. Zwracajmy uwagę na to co jemy, pamiętajmy o warzywach, rybach, jajach, używajmy mąki pełnoziarnistej. Gdy ćwiczymy przynajmniej trzy razy w tygodniu wspomagajmy się suplementami, ponieważ wszystkie składniki mineralne tracimy wraz z naszym potem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.