Składniki mineralne – makroelementy

Składniki mineralne – makroelementy

Składniki mineralne – makroelementy są niezbędne do życia człowieka. Stanowią około 4% masy ciała, ich zawartość w organizmie wynosi więcej niż 0,01%, a dzienne zapotrzebowanie wynosi więcej niż 100mg na osobę. Makroelementy zapewniają prawidłowy rozwój, reprodukcję oraz zdrowie. Niestety nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować składników mineralnych dlatego musimy dostarczać je z pożywienia oraz suplementów.

Podział składników mineralnych – makroelementów

Składniki mineralne możemy ze względu na zapotrzebowanie lub pełnionej funkcji w organizmie. Są dwie grupy składników mineralnych: makroelementy i mikroelementy. Do makroelementów zaliczamy: wapń, chlor, magnez, fosfor, potas, sód. Ich dzienne zapotrzebowanie przekracza 100mg. Do drugiej grupy mikroelementów należą: żelazo, cynk, miedź, mangan, molibden, jod, fluor, chrom, selen. Dzienne zapotrzebowanie na mikroelementy nie wynosi więcej niż 100mg.

Funkcje i źródła makroelementów

Wapń

Wapń jest głównym materiałem budulcowym kości oraz szkliwa zębów. Jego niedobór prowadzi do zmniejszenia się gęstości kości przez co może pojawić się osteoporoza, krzywica lub próchnica. Wapń reguluje również proces krzepnięcia krwi oraz działanie układu krążenia czyli wpływa na rytm serca oraz kontroluje ciśnienie tętnicze. Źródłem są sery, mleko, sardynki, jaja, kapusta, mięso, rośliny strączkowe, orzechy.

Chlor

Chlor reguluje gospodarkę wodną organizmu oraz równowagę kwasowo – zasadową. Jest głównym składnikiem soków trawiennych w układnie pokarmowym czyli soku żołądkowego oraz śliny. Możemy go znaleźć w soli, serach żółtych, wędlinach oraz żywności produkowanej z udziałem soli.

Magnez

Magnez – jego funkcje w organizmie człowieka to budowa kości oraz zębów, przekazywanie informacji między mięśniami i nerwami, udział w procesie widzenia, przemiany materii, w termoregulacji, metabolizmie lipidów, hamuje krzepnięcie krwi, jest aktywatorem enzymów. Jego źródłem w diecie jest mąka sojowa, kasza jęczmienna i gryczana, orzechy, czekolada, kakao, pestki dyni, fasola, groch, szpinak, mąka pełnoziarnista.

Fosfor

Fosfor bierze udział w budowie oraz utrzymaniu prawidłowego stanu zębów oraz kości, reguluje równowagę kwasowo – zasadową. Jest składnikiem związków wysokoenergetycznych, kwasów nukleinowych, kefaliny, lecytyny oraz krwi. Fosfor bierze również udział w spalaniu glukozy oraz odgrywa bardzo ważną rolę w procesach anabolicznych oraz katabolicznych. Możemy go dostarczyć z takich produktów jak mięso, ryby, wątroba, jaja, ser żółty, ziemianki, groch, fasola, pełnoziarniste produkty zbożowe, marchew.

Potas

Główną funkcją potasu w organizmie jest zapewnienie prawidłowej gospodarki wodnej. Jest on również głównym kationem płynu wewnątrzkomórkowego, składnikiem enzymów oraz występuje w sokach trawiennych. Przez to że reguluje gospodarkę wodną zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nerwów oraz mięśni, wpływa na równowagę kwasowo – zasadową. Możemy go znaleźć w bananach, morelach, marchwi, ziemniakach, brokułach, awokado, daktylach, orzechach, szpinaku.

Sód

Sód bierze udział w utrzymaniu bilansu wodnego organizmu oraz równowagi kwasowo zasadowej. Co najważniejsze jest głównym składnikiem płynów ustrojowych takich jak krew, chłonka, płyn śródtkankowy oraz sok trawienny. Tak jak większość składników mineralnych wpływa na prawidłowe działanie nerwów i mięśni. Głównym źródłem sodu jest sól oraz żywność produkowana z udziałem sodu.

Podsumowanie

Jak widzimy składniki mineralne są niezbędne nam ludziom do prawidłowego funkcjonowania. Są jednym ze składników komórek czy budują nasze ciało, są często odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie niektórych procesów. Makroelementy jak i mikroelementy, o których będę pisać w następnym poście, są często pomijane w naszej diecie. Niestety są one cały czas wydalane przez nasz organizm w postaci kału, moczu lub potu dlatego tak bardzo ważne jest by dostarczać je wraz z pożywieniem bądź suplementy. Pamiętajmy o tym robiąc nasz następny posiłek oraz zakupy w sklepie z suplementami.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.