Witaminy

Witaminy

Witaminy to niezbędne substancje do życia i odpowiednie funkcjonowania organizmu człowieka. Tylko nie liczne witaminy są produkowane w naszym organizmie np. witamina D jest produkowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych, witaminy z grupy B oraz witamina K w przewodzie pokarmowym przez bakterie. Reszta jest dostarczana z zewnątrz, z pożywienia bądź w postaci suplementów.

Witaminy są to związki organiczne bez których nasz organizm nie funkcjonował by prawidłowo. Maja one odmienny skład chemiczny po przez co nie są grupą jednorodną, dzielą się na kwasy, pochodne kwasów oraz alkohole. Witaminy nie dostarczają naszemu organizmowi energii ani nie są materiałem budulcowym ale są konieczne do zachowania zdrowego organizmu. W naszym systemie pełnią rolę regulacyjną, są niezbędne do procesów metabolicznych zachodzących w naszych komórkach. Najlepszym źródłem witamin są owoce, warzywa, mięso i ryby.

Podział witamin

Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w wodzie oraz rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy rozpuszczalne w wodzie charakteryzują się tym, że trudno je przedawkować, ich nadmiar jest wydalany z organizmu razem z moczem. Do tej grupy witamin należy:

  • Witamina C

ma właściwości antyoksydacyjne, niszczy wolne rodniki chroniąc przy tym nasz organizm, reguluje ciśnienie krwi, regeneruje zniszczone przez infekcje błony śluzowe i tkankę łączną; niedobór witaminy C może prowadzić do niektórych chorób np. nadciśnienia; niedobór objawia się krwawieniem z nosa, trudności w gojeniu ran, pogorszenie kondycji skóry, włosów oraz dziąseł

  • Witaminy z grupy B

zaliczamy do tej grupy B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5 (kwas patentowy), B6 (pirydoksyna), B9 (kwas foliowy), B12 (kobalamina); wiele witamin z tej grupy odpowiada za sprawność układu nerwowego m. in. pamięć i koncentracje, chronią przed osłabieniem, dbają o serce i układ krwionośny, kondycje włosów, paznokci, skóry oraz nasz dobry nastrój; niedobór witamin z tej grupy powoduje zmęczenie i bezsenność, rozdrażnienie, pogorszenia stanu skóry

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach kumulują się z tkance tłuszczowej organizmu przez co łatwo je przedawkować, przyswajanie ich jest uzależnione od obecności tłuszczów w pożywieniu. Należą do nich:

  • Witamina A

niezbędna do prawidłowego widzenia, utrzymania właściwego wyglądu skóry, wpływa na prawidłowy rozwój kości, włosów, zębów i dziąseł; niedobór prowadzi do nadmiernego wysychania i rogowacenia skóry, łamliwość paznokci oraz osłabienia wzroku

  • Witamina D

reguluje wchłanianie wapnia i fosforu przez co zapewnia prawidłowy rozwój i mineralizacje kości i zębów oraz zapobiega krzywicy, korzystnie wpływa na układ nerwowy oraz kurczliwość mięśni; niedobór powoduje demineralizacje kości, zwiększenie podatności na urazy, osłabienie kurczliwości mięśni

  • Witamina E

ma działanie antyoksydacyjne , hamuje procesy starzenia się komórek, wygładza skórę, podnosi odporność, zmniejsza zmęczenie, ułatwia gojenie się ran, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie w wysokiej wydolności mięśni, wydłuża żywotność plemników; niedobór powoduje rozdrażnienie, bezsenność oraz osłabienie koncentracji

  • Witamina K

odpowiada za prawidłowe krzepnięcia krwi, warunkuje tworzenie tkanki kostnej, utrzymuje prawidłową mineralizację kości; niedobór wydłuża czas gojenia się ran, występuje niebezpieczeństwo wystąpienia krwawienia, rozregulowanie gospodarki wapniowej.

W organizmie człowieka można wystąpić awitaminoza czyli brak witamin, niedobór nazywamy hipowitaminozą a nadmierne spożycie lub przedawkowanie hiperwitaminozą.

Wszystkie te trzy sytuacje powodują choroby, schorzenia oraz zaburzenia takie jak:

  • Suchość, łuszczenie się skóry, zrogowaciały naskórek
  • Łamliwe paznokcie
  • Suche usta, pękanie warg
  • Suchość w oczach, pieczenie oczu
  • Osłabienie, senność
  • Brak koncentracji
  • Zawroty głowy
  • Zaparcia
  • Brak apetytu
  • Podatność na infekcje
  • Boleści mięśniowe.

Podsumowanie

Pamiętajmy o tym że witaminy są nam niezbędne. Mała zmiana w diecie pomoże nam dostarczyć odpowiednie ilości witamin np. zamienić „coś słodkiego” do kawy na zdrową żywność lub owoce, na obiad zawsze zjeść porcję warzyw. Jeśli to jest zbyt trudne to wtedy posiłkować się suplementami diety, przy tym trzeba pamiętać by brać je z posiłkiem najlepiej ze śniadaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.