Arginina

Arginina

L-arginina jest to aminokwas endogenny czyli taki, który zostaje wytworzony przez nasz organizm z innych związków. Niestety wraz z wiekiem jego synteza zaczyna maleć w naszym organizmie przez co trzeba dostarczać go z zewnątrz. Odpowiednia suplementacja argininy przywraca odpowiedni jej poziom co jest istotne ze względu na jego życiowe funkcje oraz przywraca równowagę wewnątrz organizmu.

Ma ona zastosowani w wielu procesach fizjologicznych ludzkiego metabolizmu. Na przykład synteza hormonu wzrostu, detoksykacja zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii.

Naturalnym źródłem argininy jest mięso, produkty nabiałowe oraz mleczne. Często mówi się o niej że jest „niezbędna” do prawidłowego przyrostu masy mięśniowej.

Arginina ma bardzo szerokie zastosowanie w wspomaganiu aktywności fizycznej nie tylko w sposób zawodowy ale również amatorski. Ma bardzo duże oddziaływanie na ludzki organizm. Głownie jest niezbędnym substratem do produkcji tlenku azotu (NO), który jest dobrze znany wśród wszystkich osób ćwiczących.

Działanie NO polega na ułatwieniu transportu składników odżywczych do tkanki mięśniowej. Poprzez rozluźnienie mięśni gładkich naczyń krwionośnych i tym samym zwiększenie ich  światła.

Przy niedoborze argininy powstaje anionorodnik ponadtlenkowy, reagujący z tlenkiem azotu i tworzący wolne rodniki. Prowadzą one do uszkodzenia śródbłonka naczyń krwionośnych a to sprzyja osadzaniu się cholesterolu. Odpowiednia suplementacja arginina wspomaga profilaktykę i terapię miażdżycy, nadciśnienia, chorób wieńcowych oraz arytmii.

Dzięki wytwarzaniu nowych poliamid, które są niezbędne w procesie syntezy cząsteczek białkowych w tkance mięśniowej. Można stwierdzić że arginina przyczynia się do produkcji nowych komórek mięśniowych.

Dawkowanie

Jeżeli chodzi o dawkowanie to powinna się ona mieścić w przedziale od 3 do 8 gramów. Najlepsze efekty są widoczne gdy przyjmujemy ten aminokwas przed treningiem bądź przed snem. Jednak długofalowe używanie tego preparatu może prowadzi do zatrzymania nadmiernej ilości tlenku azotu, wzrostu ciśnienia krwi oraz obniżenie wydajności mięśnia sercowego.

Jeżeli chcemy stosować argininę musimy pamiętać że jest kilka przeciwwskazań. Między innymi problem z drożnością dróg żółciowych, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia trawienia, nadwrażliwość oraz niedoczynność nerek.

L-arginina nie powinna być podawana po zawale serca, osobą ze skłonnościami do opryszczki, kobietą w ciąży, karmiące piersią, osobą cierpiącym na schizofrenie. Ze względu na rywalizacje z lizyną, nie powinno się ich przyjmować razem.

Arginina jako suplement występuje w proszku, kapsułkach lub tabletkach. Na rynku jest też dostępne AAKG, czyli połączenia argininy z kwasem alfaketoglutarowym. W skrócie arginina + AKG (ketokwas, pochodna kwasu glut arowego). AAKG jest formą która po strawieniu jest stabilniejsza przez co jest efektywniejsza, jednak jest ona substancją sztuczną. W suplementach można jeszcze spotkać inne formy argininy jak np. chlorowodorek argininy (świetnie rozpuszczalny w wodzie, tani ale bardzo gorzki  i słabo przyswajalny) oraz jabłczan argininy (biodostępny, łatwo przyswajalny, szybko ale krótko działający)

Arginina ma jeszcze wiele innych dobroczynnych właściwości takich jak np. zwiększenie regeneracji potreningowej, współpraca w syntezie hormonu wzrostu i insuliny, przyspieszenie gojenie ran, detoksykacja organizmu oraz opóźnienie procesu starzenia.

Podsumowanie

Jak widzimy arginina jest bardzo potrzebna w naszym organizmie. Jest nie tylko przydatna do przyrostu masy mięśniowej ale jest bardzo ważny związkiem regulującym naszą fizjologie. Suplement ten jest bezpieczny jeżeli jest on używany z głowa. Pamiętajmy, że najlepsze efekty uzyska się dzięki systematycznemu oraz kontrolowanemu dawkowaniu, a nie zwiększeniu dawek, tak jak zresztą w przypadku większości suplementów. Przy kupnie tego suplementu nie kierujmy się wyłącznie ceną. Tanie produkty są produkowane według przestarzałych technologii, z byle jakich surowców i bez kontroli jakości. Mogą one być zanieczyszczone różnego rodzaju szkodliwymi substancjami. Przyjmowanie takich produktów może na zaszkodzić a nie pomóc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.