Zajęcia fitness

Zajęcia fitness

Zajęcia fitness to joga, pilastes, PUMP, step, ZUMBA, CROSS TRENING, Płaski Brzuch, Super Pośladki, Power Bike, TBC i wiele, wiele innych. Powyższe to tylko kilka z wybranych nazw najczęściej pojawiających się w grafikach zajęć w klubach fitness. Zajęcia grupowe na przestrzeni ostatnich lat ewoluowały do tego stopnia, że mamy teraz do czynienia z całymi systemami treningowymi w ramach pojedynczego typu zajęć. Kiedyś mówiło się, że idę na aerobik i pod tą nazwą kryło się wszystko to co Pani instruktorka zaproponowała na sali fitness. W dzisiejszych czasach każde z zajęć w grafiku ma swój cel, jest skierowane do konkretnego odbiorcy, ma swój program, odpowiednie narzędzia, metodykę i charakter.

Można przyjąć kilka podstawowych grup najczęściej pojawiających się zajęć fitness w klubach.

Zajęcia wytrzymałościowe których reprezentantem będą zajęcia na rowerach stacjonarnych oraz wszystkie inne o charakterze wysiłku tlenowego.

Zajęcia wzmacniające gdzie najbardziej popularne i uniwersalne to TBC (Total body conditioning) i wszystkie gdzie naszym celem jest kształtowanie sylwetki.

Zajęcia choreograficzne czyli te w oparciu o konkretny układ choreograficzny i muzykę np. STEP.

Zajęcia CROSS gdzie wysiłek jest rwany i dominuje metoda interwału i tu np. Cross Trening, TABATA, HIIT.

Zajęcia mentalne z pilatesem i jogą na czele czyli te spokojniejsze, mające na celu odprężenie.

Zajęcia taneczne czyli ZUMBA i wszelkiego rodzaju odmiany tańca.

Przynależność do konkretnych grup jest umowna i płynna bo bywają takie zajęcia które można przyporządkować czasem i do dwóch i nawet trzech grup. Dzieje się tak z uwagi na fakt, że cała branża fitness mocno ewoluuje i chcąc maksymalnie urozmaicać swoim klubowiczom pobyt i udział w zajęciach instruktorzy sięgają po różnego rodzaju inspiracje płynące z innych zajęć czy sportów. Tak często powstają niezwykle ciekawe fuzje kilku ścieżek metodycznych charakterystycznych dla odrębnych zajęć.

Deep Work

Przykładem jest świecący triumfy na naszym rynku fitness DEEP WORK. Opiera się on na pięciu elementach: ziemia, drewno, ogień, metal i woda, które symbolizują źródła energii i tworzą kompleksowy trening funkcjonalny. DEEP WORK bazuje na koncepcji Yin i Yang, łączy w sobie napięcie i rozluźnienie mięśni oraz ćwiczenia oddechowe. Zajęcia mają na celu wyćwiczyć wszystkie partie mięśni, pozbawić je niezdrowego napięcia i wypracować w uczestnikach głęboki oddech, który uspokaja. DEEP WORK to zajęcia dla każdego niezależnie od wieku, poziomu zaawansowania czy płci. Widzimy tu zatem fuzję wielu odrębnych zajęć czy nawet filozofii treningowych. Dla nie doświadczonego klubowicza może to przypominać Jogę. Deep Work powstał by wyjść naprzeciw oczekiwaniom i zaspokoić tych najbardziej złaknionych nowości.

ZUMBA

Kolejnym przykładem takiego połączenia inspiracji płynących z innych źródeł jest sama ZUMBA o której powyżej pisaliśmy, że zalicza się do zajęć tanecznych ale w niektórych układach spokojnie można zaliczyć ją do choreografii. Sama ZUMBA została opracowana przez tancerza i choreografa Alberto „Beto” Pereza w Kolumbii w latach 90. XX wieku. ZUMBA zawiera w sobie elementy tańca i aerobiku. Choreografia ZUMBY łączy hip-hop, soca, samba, salsa, merengue, mambo, sztuki walki, oraz elementy Bollywood i tańca brzucha.

Cross Trening

Cross Trening to z kolei system treningowy oparty o skrzyżowanie wielu metod treningowych zaczerpniętych z różnych dyscyplin sportowych min. lekkiej atletyki i wzorowany na przygotowaniu motorycznym sportowców. Bardzo efektywny i efektowny sposób ćwiczenia.

Podsumwanie

Zajęć fitness przybywa. Przybywa autorskich programów. Jest to odpowiedź na chłonny rynek. Takie zajęcia muszą od samego początku zaciekawić już nazwą i opisem. Stąd wiele anglojęzycznych dumnie brzmiących nazw jak POWER PUMP czy POWER BIKE. Są też nazwy aspiracyjne jak Płaski Brzuch i Super Pośladki i już wiesz, że chcesz tam być i to ćwiczyć. Zajęcia takie mają też spełniać rolę społeczną. Grupy w których nawiązują się relacje koleżeńskie wspierają się, motywują nawzajem a czasem rywalizują między sobą co wpływa na urozmaicenie codziennej rutyny. Zajęcia wreszcie mają mieć swój cel a ty przy wyborze takich zajęć musisz dobrać je tak by były tożsame z twoim osobistym celem. Ja mam już swoje ulubione zajęcia które traktuję jako uzupełnienie codziennego treningu i odejście od monotonii treningu siłowego. Mam nadzieję, że ty też znajdziesz swoje ulubione zajęcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.