Przedtreningówki

Przedtreningówki

Przdtreningówki czyli suplement diety stosowany przed treningiem jest spotykany w ofercie prawie wszystkich producentów będących na rynku. Wspomagają one uzyskać maksymalny efekt siłowy jaki i wytrzymałościowy sportowca.

Tego typu suplement możemy podzielić na trzy kategorie:

Klasyczna przedtreningówka – jest ona wszechstronna, zwiększa pompę mięśniową jaki również pobudza oraz poprawia wytrzymałość; przeznaczony dla osób, które nie mają najmniejszych problemów z krążeniem krwi

Pompująca przedtreningówka tzw. booster – w swoim składzie nie ma stymulantów pobudzających, działających na układ nerwowy np. kofeiny; przeznaczona dla osób, którym najbardziej zależy na prawidłowym ukrwieniu mięśnia

Wytrzymałościowe przedtreningówki – zwiększają one poziom energii, poprawiają wytrzymałość i wydolność, bez uczucia „pompy mięśniowej”; przeznaczone dla osób uprawiające sporty wytrzymałościowe oraz siłowo-wytrzymałościowe.

Wybierając przedtreningówkę dla siebie warto zwrócić uwagę na swoje potrzeby, rodzaj uprawianej dyscypliny sportowej, podatność na stymulanty oraz substancje pompujące (niektóre osoby lepiej reagują na AAKG a niektóre na cytrulinę). Kupując ten suplement warto też zwrócić uwagę na skład ponieważ wiele marek umieszcza w swoich produktach substancje nienależycie przebadane, które są mało skuteczne, a nawet niebezpieczne dla naszego zdrowia. Ważne jest też połączenie niektórych składników ponieważ czasami się zdarza, że ich właściwości się wykluczają bądź nie działają odpowiednio w pojedynka, potrzebują towarzystwa innych substancji.

Przykładem pożądanej substancji w tego typu produktach jest tlenek azotu, dzięki któremu naczynia krwionośne ulegają rozszerzeniu, co sprzyja transportowi tlenu, węglowodanów, aminokwasów i tłuszczów do komórek mięśniowych.

Częstym dodatkiem do przedtreningówek jest monohydrat kreatyny bądź inna jej forma, wiele osób pożąda tego typu dodatek ze względu na jej siłę anaboliczną. Drugim częstym dodatkiem jest beta alanina, która poprawia wytrzymałość mięśnia na treningu oraz podnoś możliwości treningowe.

Pamiętajmy, że dobra przedtreningówka charakteryzuje się przede wszystkim odpowiednim składem czyli takim który nie zawiera dużej ilości węglowodanów czy cukrów.

Trzeba też zwrócić uwagę na to czy dany produkt w swoim składzie posiada składnik na których najbardziej nam zależy w odpowiednio dużej dawce a nie minimalnej. Dobrze jest też zobaczyć czy smak nam odpowiada, niektórym osobom nie przeszkadza zły smak lecz niektórzy nie mogą po prostu przełknąć nie dobrej przedtreningówki.

Dawkowanie

Dawkowanie preparatu przed treningowe jest zależne od wagi. Dobrze jest na samym początku stosować połowę dawki zalecanej przez producenta na opakowaniu. Jeżeli nie dzieje się nic niepokojącego można zacząć stosować się do zaleceń. Czasami się zdarza że dawka jaką proponuje nam producent na nas nie działa, możemy wtedy wziąć większą dawkę np. zwiększyć o 1,5-2 razy. Jeżeli jesteśmy ospali bądź zmęczeniu po zażyciu przedtreningówki to może być to spowodowane dostarczeniem do organizmu zbyt dużej dawki stymulantów, co powoduje uruchomienie jego mechanizmów obronnych. Wtedy trzeba po prostu zmniejszyć dawkę albo po prostu odstawić przedtreningówki i posiłkować się jedynie pojedynczymi substancjami jak np. kofeina. Dobrze jest też sięgać najpierw po preparaty słabsze a dopiero później po te silniejsze.

Jeżeli chodzi o stosowanie przetreningówek to nie ma ograniczeń wiekowych. Najlepiej brać ją przed treningiem około 15-30min ale nie więcej niż dwie godziny po posiłku. Wtedy odczujemy najlepiej jej działanie.

Dość często można się spotkać z opinią że tego typu produkty są o wiele lepsze w USA niż u nas. Na ogół bywa to prawdą, ze względu na specyfikę regulacji prawnych w zakresie suplementacji. W Unii Europejskiej jest wiele substancji zakazanych, która w USA można nabyć bez większego problemu.

Podsumowanie

Rola przedtreningówki to podwyższenie efektywności treningu, pobudzenie organizmu do działania oraz mięśni do wzrostu, zwiększenie wytrzymałości podczas wymagającego treningu. Pamiętajmy, że dzięki temu suplementu będzie nam łatwiej zbudować masę mięśniową ale ona sama tego nie powoduje tylko nas do tego mobilizuje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.