Beta alanina

Beta alanina

Beta alanina jest to aminokwas stosowany nie tylko przez kulturystów ale również przez takich sportowców takich jak biegacze czy triatloniści jako suplement, który zmniejsza zmęczenie fizyczne. Jest jednym z nie licznych suplementów, którego skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi.

Beta alanina jest prekursorem bardzo ważnej substancji, która jest podstawowym elementem tkanki mięśniowej – karnozyny.

Związek ten jest bardzo ważny, ponieważ podczas intensywnego treningu powstaje kwas mlekowy, który zaburza prawidłową kurczliwość mięśni a on hamuje spadek pH związany z powstawaniem kwasu mlekowego i tym samym przywraca równowagę kwasowo – zasadową. Przez co mięśnie mogą pracować dłużej oraz intensywniej. Warto wspomnieć, że karnozyna wpływa również na poprawę kurczliwości włókien mięśniowych. Co za tym idzie mięsień lepiej pracuje tym szybciej się rozrasta i zwiększa siłę. Czyli można też założyć że beta alanina nie tylko działa na wytrzymałość mięśnia ale również sprzyja rozwojowi masy mięśniowej.

Udowodnione jest że już o 4 tygodniach suplementacja beta alaniną wydajność pracy mięśnia wzrosła o 13%, a po 10 tygodniach o 16%.

Dawkowanie

Beta alaninę powinno się przyjmować codziennie od 3 do 5 gram najlepiej przez okres jednego bądź dwóch miesięcy. Korzystne jest brać beta alaninę w mniejszych podzielonych dawkach niż w jednej większej porcji ponieważ jest ona wtedy lepiej wykorzystywana przez nasz organizm. Związek ten kumuluje się w mięśniach i dopiero po wzroście jego ilości zaczynają pojawiać się jego korzyści. Ciekawe jest to że efekt działania „betki” utrzymuje się w organizmie jeszcze przez pewien czas po zakończeniu jej przyjmowania.

Przy przyjęciu beta alaniny po raz pierwszy albo w zbyt dużej dawce może pojawić się uczucie kłucia bądź mrowienia skóry.

Pojawia się on od razu po wypiciu i utrzymuje się w zależności od organizmu od 30 minut do nawet 1,5 godziny. Nie jest to żadna alergia jest to uaktywnienie przez beta alaninę receptorów nerwowych, które zlokalizowane są tuż pod skórą. Jest to normalna reakcja, która nie prowadzi do żadnych komplikacji. Można temu zaradzić biorą suplement częściej ale w mniejszych dawkach.

Na rynku beta alanina występuje w różnych formach: tabletkach, kapsułkach i proszku. Tabletki będą się wchłaniać najwolniej w nasz organizm jeśli chodzi o proszek i kapsułki to większej różnicy nie ma. Kapsułki jednak są wygodniejsze i dokładniej odmierzyć odpowiednia liczbę potrzebnych nam gramów, najczęściej w jednej kapsułce jest jeden gram produktu. Co za tym idzie chcąc przyjąć  5 gramów beta alaniny trzeba łyknąć 5 kapsułek co może być dla niektórych osób kłopotliwe. Beta alanina jest również składnikiem wielu suplementów przed treningowych jak również sacków keratynowych. Pojawiło się również połączenie beta alaniny z BCAA.

Połączenie Beta alaniny z kreatyną

Dobrze jest połączyć suplementacje beta alaniny z kreatyną. Liczne testy wykazały, że połączenie tych dwóch produktów przynosi lepsze rezultaty jeżeli chodzi o rozwój zdolności wysiłkowych. Można to zauważyć nie tylko w wzmożonej sile czy wytrzymałości ale również widać te korzyści wizualnie. Co może zaciekawić jeżeli zażywamy te dwa preparaty to możemy się spodziewać szybszych rezultatów w redukcji tkanki tłuszczowej oraz zgubieniu zbędnych kilogramów.

Podsumowanie

Widoczne rezultaty spożywania beta alaniny można zauważyć po dwóch tygodniach. Najważniejsze efekty zażywania tego suplementu to:

  • Możliwość dłuższego treningu ponieważ opóźnia zmęczenie
  • Poprawa kurczliwości mięśni dzięki czemu następuje szybszy rozrost tkanki mięśniowej
  • Przywraca równowagę kwasowo – zasadową przez co mięśnie mogą dłużej pracować
  • Wzrost wydolności mięśniowej co ma znaczenie dla sportowców kondycyjnych

Beta alanina jest w tym momencie jednym z podstawowych suplementów na rynku dla wszystkich sportowców. Jest ważny dla sportów siłowych jak i wytrzymałościowych. Wspomaga mięśnie w walce z katabolizmem. Wykazana że beta alanina jest o 70% skuteczniejsza niż kreatyna w budowaniu siły mięśniowej, zwiększa siłę eksplozywną, podnosi poziom wytrzymałości anaerobowej oraz aerobowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.