Trening HIIT

Trening HIIT

Trening HIIT jest treningiem interwałowym, który polega na przeplataniu pracy o wysokiej intensywności z pracą o intensywności niskiej. Został on wymyślony na potrzeby sportowców wyczynowych by podnieść ich wytrzymałość, siłę oraz prędkość. Zauważono że nie tylko poprawia on te wszystkie aspekty ale działa też na redukcję tkanki tłuszczowej i to w znacznym stopniu. Dlatego też stał się on tak popularny wśród amatorów. Drugą równie ważną zaletą jest czas jaki trzeba poświęcić by wykonać ten trening, nie przekracza on 30min łącznie z rozgrzewką oraz wyciszeniem organizmu.

Trening HIIT jest tak skuteczny w walce z tkanką tłuszczową ponieważ trwale pobudza metabolizmy czyli przemianę materii

To znaczy że nasz organizm jeszcze długo po zakończonym treningu aż do 24 godzin po spala tkankę tłuszczową. Czyli jeżeli po treningu HIIT siedzimy przed komputerem, oglądamy telewizję bądź śpimy nasz organizm dalej redukuje nasz tłuszczyk.

Trening ten jest bardzo prosty aczkolwiek bardzo wyczerpujący. Zazwyczaj obejmuje jedno ćwiczenia wykonywane w różnych intensywnościach.

Najbardziej znanym treningiem HIIT jest Tabata

Zakłada ona wykonywanie ćwiczenia w następujący sposób: 20 sekund pracy o maksymalnej intensywności i 10 sekund przerwy. Taki zestaw jest powtarzany 8 razy. Jest to trening dla osób zaawansowanych. Oczywiście przed rozpoczęciem takiej Tabaty jaki innego treningu HIIT musi pojawić się rozgrzewka około 4min, a po zakończeniu uspokojenie organizmu oraz rozciąganie. Osoby początkujące powinny zacząć od 10 sekund pracy np. sprintu przeplatane 15 sekund truchtu bądź marszu. I tak powtarzać 5-10 razy. W miarę robienia postępów wydłużyć czas pracy a zmniejszyć czas odpoczynku, można również zwiększać liczbę powtórzeń, pamiętający by cały trening nie przekraczał 30 minut.

W treningu HIIT można używać wielu różnych ćwiczeń, w zależności od miejsca, sprzętu oraz własnych upodobań. Zawodowi sportowcy zazwyczaj skupiają się na konkretnych ćwiczenia, które działają na interesujące ich partie mięśni np. kolarze, chcący zwiększyć siłę mięśni nóg i podnieść prędkość, wykonując sprinty czy jazdę na rowerze; wioślarze zazwyczaj ćwiczą wiosłowanie. Trening dla osoby która chce podnieść swoją wydolność bądź spalić tkankę tłuszczową nie ma takich ograniczeń, można wykonywać ćwiczenia ogólnorozwojowe.

Najważniejsze by wykonywać je z jak największą intensywnością, w tym celu zazwyczaj wybiera się ćwiczenia złożone, które angażują wiele grup mięśniowych

Do najpopularniejszych należą biegi, jazda na rowerku stacjonarnym, przysiady również z obciążeniem, skakanie na skakance, burpees.

Trening HIIT powinien zmieścić się w 30 minutach, wykonujemy go 2-3 razy w tygodniu. Nie łączymy go z treningiem siłowym bądź aerobowym w tym samym dniu. Pomiędzy treningami powinien być jeden dzień przerwy.

Zalety

Głowne zalety treningu HIIT:

  • Skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej – poprzez długotrwałe metabolizmu organizm spala tłuszcz nie tylko w trakcie treningu ale aż do 24 godzin po nim
  • Krótki czas treningu – trening HIIT jest idealny w dzisiajszym świecie w którym ludzie są zapracowani i nie mają czasu dla siebie, wystarczą tylko 2-3 treningi tygodniowo po kilkanaście minut by poprawić kondycje oraz spalić tłuszcz
  • Prosta forma treningowa – wystarczy postępować według planu treningowego, nie trzeba korzystać z dodatkowych przyrządów oraz kupować drogich akcesoriów
  • Znaczna poprawa ogólnej kondycji w krótkim czasie – efekty są zauważalne już po 2 tygodniach
  • Redukcja tkanki tłuszczowej beż jednoczesnej redukcji tkanki mięśniowej – jest to istotne dla osób, które chcą zachować muskulaturę ale zmniejszyć tkankę mięśniową.

Podsumowanie

Podsumowując trening HIIT jest jedną z prostszych ale i działających form treningowych. Jest przeznaczony tak naprawdę dla każdego amatora jak i zawodowca. Dla osób, które chcą zmniejszyć tkankę tłuszczową ale i też dla tych co chcą tylko zwiększyć swoją wydolność oraz kondycję. Jednym słowem warto spróbować by móc później wyrazić swoją opinie na temat tego fantastycznego treningu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.