Podstawowa suplementacja

Podstawowa suplementacja

Podstawowa suplementacja pomaga oraz wspomaga każdego kto ćwiczy. Jest to bardzo ważne ponieważ dzięki suplementom jesteśmy w stanie szybciej się zregenerować, nasze mięśnie szybciej się odbudowują. Ale jest też wiele suplementów, które wspomagają nasz organizm, nasz układ hormonalny, nerwowy, pokarmowy itd. Do podstawowych suplementów zalicza się odżywki białkowe, aminokwasy rozgałęzione BCAA, kreatynę oraz zestaw witamin i minerałów w wysokich dawkach.

Odżywki białkowe

Odżywka białkowa służy do wzbogacenia diety w białko. Jest to środek spożywczy, który zawiera różnego rodzaju białka np. roślinne lub zwierzęce. Białko jest głównym budulcem naszych mięśni dlatego dla sportowców białko jest tak ważnym elementem diety. Możemy wyodrębnić cztery podstawowe frakcje białek:  koncentrat, izolat, hydrolizat oraz micelarną kazeinę. Różnią się one szybkością wchłaniania. Najbardziej oczyszczonym oraz najszybciej wchłanianym białkiem są izolaty oraz hydrolizaty. Dlatego też stosuje się je po treningowo, by dostarczyć białko jak najszybciej do zmęczonego mięśnia w celu szybszej regeneracji. Koncentrat wchłania się około 2-3 godziny dlatego może być stosowany w zastępstwie posiłku. Kazeina jest typowym białkiem na noc ponieważ wchłania się około 5 godzin. Najlepiej zainwestować w izolat bądź hydrolizat białka są one jakościowo najlepsze oraz mają największą zawartość białka a najmniejszą węglowodanów. Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie to są różne opinie na ten temat. Jednak przyjmuję się że osoba ćwicząca powinna codziennie zjadać 2g białka na kilogram masy ciała. W dni treningowe najlepiej spożywać dwie porcje w ciągu dnia: na lub do śniadania oraz po treningu a w dni nie treningowe porcje rano oraz wieczorem.

Aminokwasy rozgałęzione BCAA

BCAA to trzy aminokwasy (leucyna, izoleucyna i walina), których nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować sam dlatego musimy je dostarczać z pożywienia bądź z suplementów. Są one jednym z głównych suplementów. Każdy sportowiec dostarcza je dodatkowo w postaci proszku, tabletkach bądź kapsułkach. Ich działanie które zostało udowodnione naukowo to przede wszystkim antykatabolizm (zahamowanie spalania mięśni), regeneracja oraz synteza białek. Są one przeznaczone nie tylko dla sportowców ale również dla ludzi aktywnych fizyczne oraz dla osób starszych, które mają problemy z układem ruchu.

Kreatyna

Kreatyna jest jednym z bardziej znanych suplementów, znajduje się ona naturalnie w naszym organizmie i jest produkowana w wątrobie. W pożywieniu występuje w wołowinie, wieprzowinie oraz rybach, jednak są to ilości znikome. Kreatyna jest tak pożądana przez sportowców ponieważ zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni przez co przyspiesza wzrost masy mięśniowej. W sprzedaży jest wiele form kreatyny, najprostszym jest monohydrat kreatyny, który polecam na pierwszy raz używania tego suplementu. W późniejszym czasie można przejść na jabłczan bądź na ostatnio bardzo popularny chlorowodorek kreatyny. Kreatyna powinna brać osoba która ćwiczy na siłowni nie zaleca się ją osobą które uprawiają np. biegi długodystansowe.

Witaminy i minerały

Witaminy i minerały to bardzo ważny element naszej diety. Nasz organizm bez nich by nie funkcjonował. Niestety nie jesteśmy w stanie produkować ich sami dlatego musimy dostarczać je z zewnątrz. Najlepszym źródłem witamin i minerałów są warzywa i owoce. Jednak osoba aktywna fizycznie tych witamin potrzebuje o wiele więcej dlatego sięgamy po suplementy diety. Witaminy w naszym organizmie odpowiadają za wytwarzanie energii, regulacje metabolizmu, odnowę tkanek oraz za odporność. Witaminy dzielimy na rozpuszczane w wodzie (C, witaminy z grupy B) oraz rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). Wiele osób z nas ma niedobór witamin z tego powodu można zachorować na: awitaminozę czyli kompletny brak witamin lub na hipowitaminozę czyli częściowy niedobór witamin. Można również zachorować z nadmiaru witamin i taka choroba nazywa się hiperwitaminoza. Choroby te objawiają się w łagodny sposób poprzez zmęczenie, osłabienie, bóle głowy, nudności itp. Lecz czasem przybierają ostrzejszą formę jak np. zaburzenia układu nerwowego, zapalenie skóry, choroby sercowo-naczyniowe.

Podsumowując ważne jest by się suplementować, pomoże nam to pozostać w dobrej formie na długie lata. Dobrze jest też przed rozpoczęciem suplementacji poradzić się osób, które się na tym znają oraz zrobić sobie badania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.