BCAA

BCAA

Jednym z najbardziej znanym i podstawowym suplementem diety są aminokwasy rozgałęzione BCAA. Każda  osoby, który ciężko trenuje, trzyma dietę powinna używać tego suplementu. Działa on na wielu płaszczyznach oraz pomaga utrzymać nasz ciało w dobrym stanie. Wiele osób boi się zażywania tego jak i innych suplementów. Według mnie wynika to z nie wiedzy i stereotypu że suplementy są tylko i wyłącznie dla kulturystów. Na rynku jest wiele firm, które maja w swojej ofercie czyste aminokwasy. Są również z innymi dodatkami takim jak: glutamina, beta alanina, witaminy i minerały itp. Najlepiej zainwestować w BCAA sprawdzonych firm i wydać trochę więcej. Przynajmniej będziemy mieć pewność że będą one działać w nasz organizm tak jak powinny.

Leucyna, izoleucyna oraz walina

BCAA to trzy aminokwasy: leucyna, izoleucyna oraz walina. Mają one wpływ na budowę tkanki mięśniowej, redukcję tłuszczu, zmniejszenie katabolizmu oraz zmęczenia treningowego. Wskazuje to na to że każdy sportowiec powinien korzystać z BCAA, czy to uprawiający sporty siłowe czy wytrzymałościowe. BCAA są aminokwasami egzogennymi co znaczy że nasz organizm ich sam nie produkuje tyko musimy je dostarczyć z zewnątrz. Z pożywnie bądź z suplementów.

Leucyna odpowiadają przede wszystkim za syntezę białek czyli budowę mięśnia. Dostarcza również energii do naszego organizmu oraz ma wpływ na redukcje tkanki tłuszczowej. Jest to jeden z najważniejszy aminokwasów dla organizmu człowieka.

Izoleucyna jest niezbędna w syntezie białek, jest źródłem energii przy braku glukozy. Dostarczenie tego aminokwasu przed treningiem działa antykatabolicznie a po treningu regeneruje i naprawia tkanki mięśniowe.

Walina również uczestniczy w syntezie białek, zużywana jest na potrzeby energetyczne organizmu w czasie nasilonego wysiłku fizycznego. Głównym zadaniem tego aminokwasu jest działanie antykataboliczne oraz przyspieszenie regeneracji oraz naprawę włókien mięśniowych. Po spożyciu tego aminokwasu zmęczenie jest odczuwalne w późniejszym czasie.

Najprościej wyjaśniając działanie antykataboliczne możemy powiedzieć że dostarczając aminokwasy około treningowego podnosimy stężenie BCAA w krwioobiegu. Dzięki czemu gdy zabraknie glikogenu w mięśniach to będą spalane aminokwasy a nie mięśnie.

Wysoki poziom tego produktu działa również na regeneracje ośrodkowego układu nerwowego. Który jest zmęczony treningami siłowymi dzięki czemu jest szybsza regeneracja psychofizyczna. Spożywanie BCAA ma bardzo duże znaczenia w fazie redukcji ponieważ dostarczamy wtedy bardzo mało kalorii co podnosi poziom katabolizmu. Czyli będziemy tracić tkankę tłuszczową a nie mięśnie.

Dlatego warto aminokwasy rozgałęzione brać przed treningiem w celu rozbudowy mięśni. A po treningu by zapobiegać katabolizmowi mięśni oraz przyspieszyć regeneracje.

Jeśli chodzi o dawki jakie powinno się spożywać to powinno to być 5g przed i 5g po treningu. Jeżeli w dzień nie treningowy czujemy się bardzo zmęczeni to możemy przyjąć jedną porcje w ciągu dnia.

Aminokwasy BCAA to nie tylko suplement diety, występują one również w wielu różnych produktach spożywczych takich jak mięso czy serwatka. W kurczaku czy wołowinie 15% białka to BCAA, w serwatce jest ich jeszcze więcej bo 25%, czyli 25g białka w serwatce ma w sobie około 6g BCAA. Nie zapominajmy o tym na zakupach w sklepie oraz przy planowaniu naszej diety.

Najważniejsze korzyści płynące z dostarczania BCAA do organizmu to:

– antykabolizm

– synteza białek mięśniowych

– szybsza regeneracja

– lepsze samopoczucie psychofizyczne w czasie wzmożonych treningów

Podsumowanie

Produkt ten jest ważny nie tylko w czasie budowania masy ale również na redukcji. Jest istotny we wszystkich dyscyplinach sportowych, nie tylko w kulturystyce ale w lekkoatletyce, gimnastyce, sportach siłowych oraz zespołowych. Badania przeprowadzone potwierdzają dobroczynne działanie aminokwasów rozgałęzionych BCAA i to nie tylko dla osób które ćwiczą. Bardzo często spotykam się z tym że ludzie starsi którzy zażywają te aminokwasy motorycznie czują się o wiele lepiej, ich mięśnie są silniejsze. Warto to sobie przemyśleć bo skoro dostarczamy BCAA w pożywieniu to czemu nie dostarczać ich również z suplementów. Zwłaszcza że jest udowodnione że działają.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.